NY

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...

25 år med Ed Tech

I denna livfulla och lättillgängliga volym, baserad på hans populära bloggserie, visar Martin Weller en rik historia av innovation och effektiv implementering av utbildningsteknik inom högre utbildning. Från anslagstavlesystem till blockkedjeteknik följer Weller...

Intresset för högskolestudier ökar

Det ökade intresset för högskolestudier kan till stor del förklaras av den rådande arbetsmarknadssituationen. I tider av osäkerhet blir utbildning ett naturligt val för många. Samtidigt har vi stora ungdomskullar som nu når åldern för att söka sig vidare till högre...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digital omställning för aktivt medborgarskap, webinar 8 Dec 2021 kl 14.00

Digital omställning för aktivt medborgarskapför den vuxna befolkningen i ett nordiskt perspektiv , Webinar 8 dec 2021 kl 14.00-15.30

Bakgrund:
Sedan hösten 2019 medverkar SVERD i Nätverk för Vuxnas lärande (NVL) Digital, ett nätverk/projekt inom NVL (Nordiskt nätverk för Vuxnas lärande) Nordiska Ministerrådet. Nätverket arbetar för att överbrygga den digitala klyftan och öka vuxnas förståelse för digitalt deltagande. Genom utveckling av praxis i vuxenutbildningssystemet och rekommendationer till beslutsfattare bidrar nätverket till att den vuxna befolkningen får bättre möjligheter att använda digitala samhällstjänster och delta i livslångt lärande, kan vara aktiva och kritiska medborgare och användare av teknologier, och därmed ges bättre förutsättningar att klara omställningen i arbetslivet. Webinariet syftar till att sprida kunskap om goda exempel från de nordiska länderna vilka har framkommit inom NVL Digital och speciellt uppmärksamma några svenska initiativ. https://nvl.org/nvl-digital

Målgrupp:  SVERD medlemmar, Intressenter som har fokus på NVL:Digitals syfte

Registrering och program

    Registrering:

    Digital omställning för ett aktivt medborgarskap för den vuxna befolkningen i ett nordiskt perspektiv, Webinar ons.8 Dec 2021 tid Kl.14.00-15.30

    Konferensen använder webplattformen ZOOM.

    Välkommen att registrera dig här:

    Your E-post

    Titel:

    Namn:

    Organisation:

    Webbadress:

    Land:

    Inloggning till Zoom kommer att skickas ut med epost en dag före onsdag den 8:e December 2021.

    14.00 CET Välkomna och introduktion

    Ebba Ossiannilsson, Professor, Dr., Vice Ordförande, SVERD

    14:05 Om SVERD
    Ulf Sandstrom
    Ordförande
    Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning
    www.sverd.se
    14:10  

    Nordiskt Nätverk för Vuxnas Lärande (NVL)

    Johanni Larjanko, NVL koordinator, Bildningsalliansen, Finland

    14:15 Desk research om aktuell status av initiativ i Norden.
    NVL Digital
    Kjell Nyman, Forsknings- och utbildningspolitisk konsult
    14:45 Presentation om Forskningsprojektet inom NVL digital,
    Professor Mie Buhl, Aarhus universitet, Danmark
    15.05-15.20 NVL Nätverket Grundläggande färdigheter Agnetha Kronkvist Undervisningsråd
    Skolverket
    15.20-15.30 Sammanfattning och avslutning

    Ebba Ossiannilsson och Ulf Sandström SVERD

    Share This