NY

Bäst i klassen? Digitaliseringens möjligheter inom högre utbildning

I en ny rapport till ESO, Uppkopplad utbildning, undersöker Kjell Nyman hur långt svenska lärosäten kommit i arbetet med att digitalisera den högre utbildningen och hur problem och fallgropar kan hanteras för att underlätta arbetet med att ta tillvara...

LifeComp Referensram från Joint Research Center (Europeiska Kommissionen)

En ny Framework från Joint Research Cent4r (Europeiska Kommissionen) om LifeComp Referensram Personal, Social and Learning to Learn” was set as a key competence in 2018 by the Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. The LifeComp framework...

Flexibel skolstart i Huddinge – för att motverka smitta

Flexibel skolstart i Huddinge – för att motverka smitta PUBLICERAD 22 JULI 2020, KL. 05:30UPPDATERAD 22 JULI 2020, KL. 08:38 Huddinge kommun har beslutat att införa flexibel skolstart till höstterminen. Detta innebär att skolorna startar olika tider för att minska...

Mer studier på distans ska minska smittrisken för pandemin

Regeringen ökar möjligheterna för gymnasieskolorna att bedriva distansundervisning. Målet enligt skolminister Anna Ekström är att minska smittrisken för Covid 19 pandemin . Under våren har lärare talat om problem med att planera och genomföra distansundervisning...

Dugga is awarded the Microsoft Education Partner of the year 2020!

Dugga Assessment recognized as the winner of Microsoft Education Partner of the Year 2020 DUGGA är en av SVDERDs medlemmar och vi gratulerar till utmärkelsen. STORT GRATTIS och SÅ VÄLFÖRTJÄNT DUGGA har också gjort stora insatser under COVID-19 pandemin. Grattis till...

MYH Inspelning från webbinarium om distansundervisning

Den 25 juni genomförde Myndigheten för yrkeshögskolan ett webbinarium om distansundervisning. Nu finns en textad inspelning tillgänglig på Youtube. På webbinariet medverkade bland andra Thomas Persson, generaldirektör för Myndigheten för yrkeshögskolan, och Jannie...

UNESCO OER Rekommendation officiellt signerad juni2020

Så är det officiella dokumentet om UNESCO OER rekommendation signerat och sänt till To Ministers responsible for relations with UNESCO (Juni, 2020) Läs mer här Ref.: CL/4319 Subject: Certified Copy of the Recommendation on Open Educational Resources (OER) The...

Universitetskanslersämbetet ska följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet under coronapandemin

Coronapandemin har inneburit stora utmaningar för högskolans verksamhet som varit hårt belastad och ställt om till nya arbetssätt på mycket kort tid. Universitetskanslersämbetet får nu i uppdrag att följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet med anledning av de...

Att lära på avstånd

En  ny studie från Skolforsknigsinstitutet, läs mer här Ett huvudresultat från forskningsöversikten är att kvaliteten i undervisning är viktigare än hur lektioner förmedlas. Coronapandemin gör att elever förväntas att studera på avstånd, vilket inte ska förväxlas med...

EDEN Annual Conference 2020 genomfördes online

EDENs årliga konferens i juni 2020 genomfördes helt online. EDEN EC tog tidigt beslut mitt under rådande Covid-19 pandemi att EDEN Ställer inte in, utan EDEN ställer om. Vem kan göra en virtuell konferens om inte den största organisationen i Europa European e-Learning...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Trender i skolan för 2017

Pedagogerna behöver ompröva och vidareutveckla lärarrollen skriver

  professor i Saint Leo University i College of Education ,
https://www.english.com/blog/education-trends och presenterar följande punkter för det kommande utbildningsåret.

Trender i skolan för 2017 

  1. Studenter som kritiska konsumenter och innehållsproducenter

Studenter måste vara utrustade med den kompetens som krävs för att vara noggranna utvärderare av information. I år kan vi förvänta oss en ökad betoning på både undervisning och bedömning på områden av digital kompetens, mediekunskap och samhällskunskap.

Man måste kritiskt värdera information och källor och upptäcka vikten av hög kvalitet och relevant innehåll. Mer och mer, kommer de att utsättas för nya typer av information, och de kommer att uppmanas att ”visa vad de vet” genom styrkande av kunskap och ange källor.

 

  1. Blandade utbildningsmiljöer

Begreppet ”klassrum” har skiftat under de senaste åren med engagemang för att avsiktligt utformade inlärnings utrymmen och olika integrationer av teknik.

I år kommer vi att få mer betoning på samhällsengagemang och varvat lärande (blended learning).

Mobilt lärande kommer att förstärkas med fler interaktioner i diskussionsforum online och interaktiva upplevelser med hjälp av multimedia.

Eleverna kommer att ha fler möjligheter att göra verkliga anslutningar med lärande genom uppsökande verksamhet, gemensamma uppkopplingar och globala samarbeten.

 

  1. Formativ bedömning och stödja lärande och informera instruktion

Lärare strävar efter att stödja lärandet och kommer att införliva formativ bedömning  på ett strategiska sätt. Återkopplingssystem och självutvärderingar kommer att användas för att  utvärdera undervisning och hjälpa eleverna att bättre förstå lärande mål under hela lärprocessen. Formativ bedömning i undervisningen kommer också paras ihop med betoning på motivation istället för fokus på betyg.

 

  1. Kollegialt lärande

Samverkansmodeller, såsom Edcamps och Twitter chatt, kommer att börja störa traditionella lärarutveckling. Det kommer att ge möjlighet att anpassa lärande och professionell utveckling baserad på intressen och lärandemål.

Microcredentialing, digital badging, och öppna digitala lärresurser (OER) kommer att bli tillgänglig för alla i stället för ett fåtal utvalda.

Vi kommer att få höra mer om ”mänsklig erfarenhet” genom utbyte av berättelser och information genom bloggar, sociala medier, och innovativa former av innehåll.

  1. Lärares ledarskap

Lärares ledarskap kommer att stödjas och samhället kommer att bidra med resurser för att lyfta fram och värdera lärare som hjältar.

Lärare arbetsplatser kommer att bli mer anpassade för samarbete, vara mer funktionella och stödjande och lärare kommer att ha rätt att dela perspektiv och åsikter i strategiska möten.

 

Föräldramedverkan

Medverkan av föräldrarna i framgången för en student är av stor betydelse.
2017, kommer skolor arbeta för att hitta sätt att engagera föräldrar genom stödjande och personliga tekniker och metoder.

Skolorna kommer att koncentrera sig på att bygga hem och skol anslutningar för lärande, och de kommer att omfatta föräldrar som partner genom undersökningar, föräldraintervjuer och inbjudningar för samverkan.

Avancerad teknik kommer att stödja föräldrars engagemang genom applikationer som visar arbetsflöden, och lärplattformar kommer att vidareutvecklas för att främja samarbete med föräldrar.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This