NY

Facken enade i protest: Vi är inga gränspoliser

Att ange papperslösa kan aldrig vara en lärares arbetsuppgift, svarar åtta av tio när Sveriges Lärares frågar sina medlemmar. – Vi är inga gränspoliser, säger förbundsordföranden Anna Olskog när flera fackliga organisationer samlas på Sergels torg i Stockholm i en...

Skolministern-Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn

Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn för kvaliteten i utbildningen och för barns och elevers lärande och utveckling. Er kunskap och ledarskap kommer vara helt avgörande för att vända kunskapsutvecklingen i svensk skola. För mig är det oerhört viktigt att ni...

Stödmaterial för att mäta breddad rekrytering

Stödmaterial för att mäta och sätta mål för breddad rekrytering Se webbinariet i efterhand Den 11 oktober lanserade UHR ett stödmaterial för att mäta och sätta mål för breddad rekrytering. Missade du eller någon kollega webbinariet så går det nu att se i...

Var fjärde elev störs i sina studier varje dag i klassrummet

Bråk, slagsmål, skrik, elever som byter platser eller hoppar upp på borden – det är vardag för många elever i mellanstadiet. Och skolstök gör att var fjärde elev varje dag har svårt att koncentrera sig på lektionerna. Det visar SVT:s nya enkätundersökning. – Det är...

Myndigheter samverkar för att främja ett livslångt lärande

Myndigheter i Sverige samverkar för att främja kompetensförsörjning och livslångt lärande I Sverige samverkar åtta myndigheter för att främja ett livslångt lärande för att förse arbetsmarknaden med rätt kompetens för ett hållbart arbetsliv. Delar av samarbetet syftar...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Trender i skolan för 2017

Pedagogerna behöver ompröva och vidareutveckla lärarrollen skriver

  professor i Saint Leo University i College of Education ,
https://www.english.com/blog/education-trends och presenterar följande punkter för det kommande utbildningsåret.

Trender i skolan för 2017 

  1. Studenter som kritiska konsumenter och innehållsproducenter

Studenter måste vara utrustade med den kompetens som krävs för att vara noggranna utvärderare av information. I år kan vi förvänta oss en ökad betoning på både undervisning och bedömning på områden av digital kompetens, mediekunskap och samhällskunskap.

Man måste kritiskt värdera information och källor och upptäcka vikten av hög kvalitet och relevant innehåll. Mer och mer, kommer de att utsättas för nya typer av information, och de kommer att uppmanas att ”visa vad de vet” genom styrkande av kunskap och ange källor.

 

  1. Blandade utbildningsmiljöer

Begreppet ”klassrum” har skiftat under de senaste åren med engagemang för att avsiktligt utformade inlärnings utrymmen och olika integrationer av teknik.

I år kommer vi att få mer betoning på samhällsengagemang och varvat lärande (blended learning).

Mobilt lärande kommer att förstärkas med fler interaktioner i diskussionsforum online och interaktiva upplevelser med hjälp av multimedia.

Eleverna kommer att ha fler möjligheter att göra verkliga anslutningar med lärande genom uppsökande verksamhet, gemensamma uppkopplingar och globala samarbeten.

 

  1. Formativ bedömning och stödja lärande och informera instruktion

Lärare strävar efter att stödja lärandet och kommer att införliva formativ bedömning  på ett strategiska sätt. Återkopplingssystem och självutvärderingar kommer att användas för att  utvärdera undervisning och hjälpa eleverna att bättre förstå lärande mål under hela lärprocessen. Formativ bedömning i undervisningen kommer också paras ihop med betoning på motivation istället för fokus på betyg.

 

  1. Kollegialt lärande

Samverkansmodeller, såsom Edcamps och Twitter chatt, kommer att börja störa traditionella lärarutveckling. Det kommer att ge möjlighet att anpassa lärande och professionell utveckling baserad på intressen och lärandemål.

Microcredentialing, digital badging, och öppna digitala lärresurser (OER) kommer att bli tillgänglig för alla i stället för ett fåtal utvalda.

Vi kommer att få höra mer om ”mänsklig erfarenhet” genom utbyte av berättelser och information genom bloggar, sociala medier, och innovativa former av innehåll.

  1. Lärares ledarskap

Lärares ledarskap kommer att stödjas och samhället kommer att bidra med resurser för att lyfta fram och värdera lärare som hjältar.

Lärare arbetsplatser kommer att bli mer anpassade för samarbete, vara mer funktionella och stödjande och lärare kommer att ha rätt att dela perspektiv och åsikter i strategiska möten.

 

Föräldramedverkan

Medverkan av föräldrarna i framgången för en student är av stor betydelse.
2017, kommer skolor arbeta för att hitta sätt att engagera föräldrar genom stödjande och personliga tekniker och metoder.

Skolorna kommer att koncentrera sig på att bygga hem och skol anslutningar för lärande, och de kommer att omfatta föräldrar som partner genom undersökningar, föräldraintervjuer och inbjudningar för samverkan.

Avancerad teknik kommer att stödja föräldrars engagemang genom applikationer som visar arbetsflöden, och lärplattformar kommer att vidareutvecklas för att främja samarbete med föräldrar.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This