NY

Europen Open and Digtal Learning week 11-15 nov.”Tomorrow’s Teaching & Learning”

European Open and Digital Learning Week (EODLW) – 11-15 november 2024 –  EDEN Digital Learning Europe är värd för arrangemanget "European Open and Digital Learning Week" (EODLW) för nionde året i rad. Årets tema är: Tomorrow's Teaching & Learning Evenemanget...

Det är en nödvändighet att utbilda lärare i att använda chatbotar

Chatbotar som tex Chat GPT använder sig av en teknik som kallas för "Generative Pre-training Transformer" (GPT). Denna teknik gör det möjligt för chatboten att generera svar på frågor och följa samtal på ett mer naturligt sätt än man tidigare lyckats göra. I...

Könsklyftan på högskolan växer

Det är vanligare att kvinnor pluggar vidare efter gymnasiet än män – och könsklyftan fortsätter att växa. Bland de som tog studenten år 2019 hade 66 procent av kvinnorna och 48 procent av männen börjat studera vidare på högskola inom fem år efter examen, enligt nya...

Nya siffror om barn, föräldrar och skärmar

Internetstiftelsen släpper en delrapport av undersökningen Svenskarna och internet med fokus på barn och ungas skärmanvändning. "Barnen och internet" Dag: 4 dec TID: 09:00-10:00 Webbsändning. Se anmälan nedan. För barn i Sverige finns ingen tydlig gräns mellan...

Rekordintresse för Försvarsmaktens it-utbildning

För att möta Försvarsmaktens växande rekryteringsbehov inom it startade man i slutet av 2020 ett eget utbildningsprogram på området: Insteg IT. Antalet ansökningar ökar varje termin, nu senast sökte 548 personer till programmet. En nyckel i detta är det nya sättet att...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Trender i skolan för 2017

Pedagogerna behöver ompröva och vidareutveckla lärarrollen skriver

  professor i Saint Leo University i College of Education ,
https://www.english.com/blog/education-trends och presenterar följande punkter för det kommande utbildningsåret.

Trender i skolan för 2017 

  1. Studenter som kritiska konsumenter och innehållsproducenter

Studenter måste vara utrustade med den kompetens som krävs för att vara noggranna utvärderare av information. I år kan vi förvänta oss en ökad betoning på både undervisning och bedömning på områden av digital kompetens, mediekunskap och samhällskunskap.

Man måste kritiskt värdera information och källor och upptäcka vikten av hög kvalitet och relevant innehåll. Mer och mer, kommer de att utsättas för nya typer av information, och de kommer att uppmanas att ”visa vad de vet” genom styrkande av kunskap och ange källor.

 

  1. Blandade utbildningsmiljöer

Begreppet ”klassrum” har skiftat under de senaste åren med engagemang för att avsiktligt utformade inlärnings utrymmen och olika integrationer av teknik.

I år kommer vi att få mer betoning på samhällsengagemang och varvat lärande (blended learning).

Mobilt lärande kommer att förstärkas med fler interaktioner i diskussionsforum online och interaktiva upplevelser med hjälp av multimedia.

Eleverna kommer att ha fler möjligheter att göra verkliga anslutningar med lärande genom uppsökande verksamhet, gemensamma uppkopplingar och globala samarbeten.

 

  1. Formativ bedömning och stödja lärande och informera instruktion

Lärare strävar efter att stödja lärandet och kommer att införliva formativ bedömning  på ett strategiska sätt. Återkopplingssystem och självutvärderingar kommer att användas för att  utvärdera undervisning och hjälpa eleverna att bättre förstå lärande mål under hela lärprocessen. Formativ bedömning i undervisningen kommer också paras ihop med betoning på motivation istället för fokus på betyg.

 

  1. Kollegialt lärande

Samverkansmodeller, såsom Edcamps och Twitter chatt, kommer att börja störa traditionella lärarutveckling. Det kommer att ge möjlighet att anpassa lärande och professionell utveckling baserad på intressen och lärandemål.

Microcredentialing, digital badging, och öppna digitala lärresurser (OER) kommer att bli tillgänglig för alla i stället för ett fåtal utvalda.

Vi kommer att få höra mer om ”mänsklig erfarenhet” genom utbyte av berättelser och information genom bloggar, sociala medier, och innovativa former av innehåll.

  1. Lärares ledarskap

Lärares ledarskap kommer att stödjas och samhället kommer att bidra med resurser för att lyfta fram och värdera lärare som hjältar.

Lärare arbetsplatser kommer att bli mer anpassade för samarbete, vara mer funktionella och stödjande och lärare kommer att ha rätt att dela perspektiv och åsikter i strategiska möten.

 

Föräldramedverkan

Medverkan av föräldrarna i framgången för en student är av stor betydelse.
2017, kommer skolor arbeta för att hitta sätt att engagera föräldrar genom stödjande och personliga tekniker och metoder.

Skolorna kommer att koncentrera sig på att bygga hem och skol anslutningar för lärande, och de kommer att omfatta föräldrar som partner genom undersökningar, föräldraintervjuer och inbjudningar för samverkan.

Avancerad teknik kommer att stödja föräldrars engagemang genom applikationer som visar arbetsflöden, och lärplattformar kommer att vidareutvecklas för att främja samarbete med föräldrar.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This