NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Tre doktorandtjänster utlyses i Digital Technology Enhanced Learning på Linnéuniversitetet

Tre doktorandtjänster utlyses i Digital Technology Enhanced Learning vid Linnéuniversitetet. Sista ansökningsdatumet är 10 december 2018. Läs mer här

Learning and teaching with digital technologies is an area of great strategic importance for Linnaeus University (LNU). LNU has a strong tradition of teacher education and pedagogical research. Moreover, front edge and leading research within Technology Enhanced Learning has been carried out at LNU for the last 15 years.

We are now in the process of establishing a new research program and academic environment placed at the intersection between digital technologies and learning science —Digital Technology Enhanced Learning. The faculties of Technology and Social Sciences, and the respective departments of Computer Science and Media Technology and Pedagogy and Learning together with a large industrial partner are creating the opportunities to develop, implement, support and sustain learning and teaching practices mediated by digital technologies. Areas of interest connected to these efforts are knowledge creation, social media practices in education, learning analytics, mobile learning and teachers´ digital literacies just to mention of few.

Digital technology enhanced learning, also called educational technology, is an interdisciplinary field of research and development where educational, engineering, behavioural and design sciences meet. This makes it possible to study and explore different educational process and tools and mechanisms that support these in order to find answers to what gives value and efficiency for students and teachers.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This