NY

Högre utbildning i hela landet – genom satsning på kvalitet i decentraliserade miljöer

Den 11 april arrangerade Högskolan Väst och Campus Västervik ett riksdagsseminarium om decentraliserade utbildningsmiljöer. Det inom ramen för initiativet Nya Vägar (https://nyavagar.se/). Diskussionerna handlade om att utveckla kvalitet och hur staten kan ta ett...

Staten måste in i matchen mot kompetensbristen

Nya Vägar är en plattform för samverkan där man arbetar för ökad tillgång till högre utbildning i hela landet. Se länkhttps://nyavagar.se/ Företrädare för Nya vägar initiativet från Västerviks kommun och Högskolan Väst skriver i en debattartikel på Dagens Samhälle att...

Regeringen tillför 500 miljoner kronor till skolväsendet

Den höga inflationen har medfört ett högt kostnadstryck på landets kommuner. För att upprätthålla kvaliteten i undervisningen föreslår regeringen i vårändringsbudgeten för 2024 att skolväsendet ska förstärkas med 500 miljoner kronor. – Den höga inflationen har...

Skolverkets styrning gör undervisningen lidande

Skolverket bör fokusera på att ge stöd och inspiration till skolorna, snarare än att styra och kontrollera dem. Skolverket bör vara en resurs för skolorna, inte en samverkanspart som spär på den administrativa inflationen och utformar projekt för att sysselsätta sina...

På tre år ska de statliga anslagen till studieförbunden minska med en halv miljard kronor, men anslagen till folkhögskolorna ökar.

Ministern om studieförbunden: ”Förstår att de som nedprioriteras är missnöjda” På tre år ska de statliga anslagen till studieförbunden minska med en halv miljard kronor, men anslagen till folkhögskolorna ökar. ”Utbildningar som leder till jobb prioriteras”, säger...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

The Envisioning Report for Empowering Universities

EADTU, European Association of Distance Teaching Universities, The Netherlands, har nu släppt andra utgåvan av The Envisioning Report for Empowering Universities

Rapporten pekar på utvecklingsområden för högre utbildning.

 Empower2

This is a report by the expert pools of the EMPOWER programme established by EADTU to cover the latest trends and developments in new modes of teaching. New modes of teaching and learning create new opportunities for enhancing the quality of the learning experience in on campus programmes, reaching out to new target groups off campus and offering freely accessible courses nationally or worldwide through the internet. They enhance the quality, visibility and reputation of the institution.

The implementation of new modes of teaching and learning requires institutional strategies and frameworks. It cannot be successful without a strong motivation of a professional teaching staff and without a continuous commitment from the top management of a higher education institution. The EMPOWER expert pools are working in all relevant areas for the development of new modes of teaching and learning. For this second edition the expert contributions mainly focus on challenges for universities as:

  • Learning analytics; using data analytics to support students in improving their learning outcomes University challenges; what are the key challenges universities are facing in transition to online and blended education?
  • Blended education; new approaches and experiments in the field of blended education and related pedagogies and assessment methods.
    Student support; supporting prospective and new students through technologies in ODL, digital literacy and the changing role of libraries are addressed.
  • Continuous education/CPD; the entrepreneurial university is highlighted as well as enhancing career practitioners’ competencies in the use of ICT.

 

Läs hela rapporten här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This