NY

Ny Utbildnings- och integrationsminister

Liberalernas partiledare Simona Mohamsson har utsetts till ny utbildnings- och integrationsminister och Johan Britz har utsetts till arbetsmarknadsminister. Förändringen innebär att Lotta Edholm blir gymnasie-, högskole-, och forskningsminister. Nina Larssons titel...

Lotta Edholms nya roll som minister för gymnasieskolan, högre utbildning och forskning

Lotta Edholm kommenterar sin nya roll som minister för gymnasieskolan, högre utbildning och forskning Publicerad 30 juni 2025. I lördags presenterade statsminister Ulf Kristersson en ombildning av regeringen. Lotta Edholm utsågs då till gymnasie-, högskole- och...

Ny EU rapport om digital transformation och yrkesutbildning

I en snabbt föränderlig värld står samhället inför mångfacetterade utmaningar, inklusive digital omvandling, som avsevärt omformar hur vi arbetar, lär oss och engagerar oss i samhället. Europeiska unionens digitala strategi, "Ett Europa rustat för den digitala...

Klart vi ska jobba med AI i skolan

Se nu till att satsa på att utbilda lärarkåren i hur denna teknik kan användas som ett kraftfullt pedagogiskt verktyg – så vi slipper stå vid sidan av och undra vad som hände med kritor och whiteboards skriver yrkesläraren Therese Blomqvist i en debattartikel på Vi...

AI-verktyg kan vara kontraproduktiva – och göra oss dummare

Nya studier från Handelshögskolan i Stockholm visar att AI-verktyg får väldigt olika effekter beroende på om de individanpassas eller inte. Illa anpassad teknik kan bli dyr, och göra att anställda presterar sämre. Samtidigt visar forskning från Massachusetts Institute...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

The Envisioning Report for Empowering Universities

EADTU, European Association of Distance Teaching Universities, The Netherlands, har nu släppt andra utgåvan av The Envisioning Report for Empowering Universities

Rapporten pekar på utvecklingsområden för högre utbildning.

 Empower2

This is a report by the expert pools of the EMPOWER programme established by EADTU to cover the latest trends and developments in new modes of teaching. New modes of teaching and learning create new opportunities for enhancing the quality of the learning experience in on campus programmes, reaching out to new target groups off campus and offering freely accessible courses nationally or worldwide through the internet. They enhance the quality, visibility and reputation of the institution.

The implementation of new modes of teaching and learning requires institutional strategies and frameworks. It cannot be successful without a strong motivation of a professional teaching staff and without a continuous commitment from the top management of a higher education institution. The EMPOWER expert pools are working in all relevant areas for the development of new modes of teaching and learning. For this second edition the expert contributions mainly focus on challenges for universities as:

  • Learning analytics; using data analytics to support students in improving their learning outcomes University challenges; what are the key challenges universities are facing in transition to online and blended education?
  • Blended education; new approaches and experiments in the field of blended education and related pedagogies and assessment methods.
    Student support; supporting prospective and new students through technologies in ODL, digital literacy and the changing role of libraries are addressed.
  • Continuous education/CPD; the entrepreneurial university is highlighted as well as enhancing career practitioners’ competencies in the use of ICT.

 

Läs hela rapporten här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This