NY

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Rapport från SVERDs Höstkonferens 18 okt i Stockholm

 

Ett 50 tal utbildningsutvecklare samlades på Saturnus konferens i Stockholm fredag den 18 okt. Temat var ”Flipped classroom, Mobilt lärande, MOOCs och öppna lärresurser”

Talare under förmiddagen var Jan Gulliksen ordf. Digitaliseringskommissionen, David Black Schaffer forskare Uppsala Universitet och Ebba Ossiannilsson PhD vid Lunds Universitet.

Jan Gulliksen vill kompetensutveckla pedagoger inom olika utbildningsnivåer så  de kan skapa moderna utbildningar med IT stöd till framtida kursdeltagare. Han talade också om matchning på arbetsmarknaden och behovet att utbilda fler data och IT-utvecklare. Ökningen av IT-arbetskraft bedöms komma inom utveckling av IT-applikationer till nytta för att leverera framtida  samhällstjänster.

David Black Schaffer presenterade sina fina utbildningsresultat efter att ha implementerat metoden Flipped classroom inom sina kurser på Uppsala Universitet. David lägger ut videoföreläsningar på internet och när studenterna tagit del av dem processar man innehållet vid nästa kursträff. När man diskuterat, förtydligat och svarat på frågor om videomaterialet lägger David ut nya videos tillgängliga på nätet. Det handlar om föreläsningar oberoende av tid och rum vilket kan ses som en form av varvad utbildning sk ”Blended learning”.

Ebba Ossiannilsson berättade om hur universitetsvärlden globaliseras och fler och fler erbjuder internationella studier på nätet som är gratis för alla. Universiteten ser det som en marknadsföring att släppa kursmaterialet fritt. Man tar dock betalt för handledning och examinationer. Det nya arbetssättet innebär en ökad konkurrens om studenterna och de svenska universiteten måste aktivera sig i den snabba ”Massive open online courses” (MOOCs) utvecklingen.

Under eftermiddagen talade två av Googles utvecklare. Det var föredrag dels av Michel Benard , Zurich om Coursebuilder EMEA satsningen och dels Ross Mahon från Dublin som berättade om Google Education partner med tjänster som Google docs, Drive och Google+. Han talade även om satsningen på Chrome books till studenter som har långt till bibliotek och utbildningsinstitutioner.

Under eftermiddagen talade Jan Pawlowski Jyväskylä Universitet Finland om möjligheter och hinder kring öppna lärresurser. Han talade om det viktiga arbetet med Creative commons som berör digital allemansrätt.

Ebba Ossiannilsson berättade om Campus NooA som är en norsk satsning på Online lärande med studenter från hela världen.


 

 

 

 

 

 

Därefter korades vinnaren av Boldic Award 2013 som blev Riga Tekniska Universitet i Lettland för sitt arbete med projektet eBig3 , Se webbadress www.ebig3.eu 

Projektet eBig3 har på ett innovativt sätt kombinerat e-lärande med de 3 samtidiga gränssnitt , TV , webbsidor på internet och mobiltelefoner. Boldic Award delas ut till årets bästa utvecklare av ”Open and distance education”. Boldic Award finasieringen kommer från Nordiska ministerrådet och Nordplus. Läs mer om Boldic pristagaren på webbplats www.boldic.org

Väl mött nästa år igen på SVERDs Höstkonferens oktober 2014.

Ulf Sandström
SVERDs ordförande
www.sverd.se

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This