NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Skolbarnen och internet 2018

Digital kompetens för alla viktig utmaning för skolan

Rapporten från Internetstiftelsen visar att många svenska elever får undervisning i digital kompetens, såsom källkritik, skydd mot kränkningar på nätet och program mering.

Den svenska skolan har alltså kommit igång med arbetet med digital kompetens enligt den nya läroplanen. Tyvärr visar rapporten också att undervisningen inte når alla. Hälften av eleverna har exempelvis kommit igång med programmering men samtidigt innebär det att hälften inte har gjort det. Få elever får också undervisning regelbundet, varje vecka eller ens varje må- nad i digital kompetens. Rapporten pekar även på att undervisning kan ge resultat. Exempelvis ser vi ett samband mellan att de som får undervisning om skydd mot kränkningar på nätet också är mindre utsatta för nätmobb- ning än andra. Tillgång till utrustning är också viktig. De som har en egen dator via skolan uppger att de har högre digital kompetens än andra.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This