Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry.
EU rullar nu ut sin AI-strategi med ett stort medföljande investeringspaket. Utbildning, kompetens och säkerhet är i fokus och det ska börjas tidigt, redan i grundskolan. Parallellt utvecklar OECD och EU-kommissionen ett gemensamt ramverk för AI-kunnighet för skolan. Syftet är att definiera kunskapen, färdigheterna och attityderna som elever behöver för att kunna förstå och hantera AI på ett säkert sätt. Ramverket kommer att vara en del av PISA 2029 och ett första utkast presenteras redan den 22 maj.
EU vill se investeringar i lärarfortbildning, högre utbildning och livslångt lärande. Unionen bedömer att 61 procent av Europas vuxna behöver stärka sina digitala färdigheter för att säkra Europas tillväxt och vara attraktiva på arbetsmarknaden.