NY

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...

25 år med Ed Tech

I denna livfulla och lättillgängliga volym, baserad på hans populära bloggserie, visar Martin Weller en rik historia av innovation och effektiv implementering av utbildningsteknik inom högre utbildning. Från anslagstavlesystem till blockkedjeteknik följer Weller...

Intresset för högskolestudier ökar

Det ökade intresset för högskolestudier kan till stor del förklaras av den rådande arbetsmarknadssituationen. I tider av osäkerhet blir utbildning ett naturligt val för många. Samtidigt har vi stora ungdomskullar som nu når åldern för att söka sig vidare till högre...

Johan Pehrson (L) avgår som partiledare för Liberalerna

Johan Pehrson avgår som partiledare för Liberalerna, meddelar partiet i ett pressmeddelande. Pehrson uppger själv att han inför riksdagsvalet 2026 vill lämna över till någon annan. – Det har funnits ett internt missnöje – både med samarbetet med Sverigedemokraterna...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry.

EU rullar nu ut sin AI-strategi med ett stort medföljande investeringspaket. Utbildning, kompetens och säkerhet är i fokus och det ska börjas tidigt, redan i grundskolan. Parallellt utvecklar OECD och EU-kommissionen ett gemensamt ramverk för AI-kunnighet för skolan. Syftet är att definiera kunskapen, färdigheterna och attityderna som elever behöver för att kunna förstå och hantera AI på ett säkert sätt. Ramverket kommer att vara en del av PISA 2029 och ett första utkast presenteras redan den 22 maj.

EU vill se investeringar i lärarfortbildning, högre utbildning och livslångt lärande. Unionen bedömer att 61 procent av Europas vuxna behöver stärka sina digitala färdigheter för att säkra Europas tillväxt och vara attraktiva på arbetsmarknaden.

Förra

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This