NY

Beslut om en tioårig grundskola

Riksdagen sa ja den 18 juni till regeringens förslag om att införa en tioårig grundskola. Förslaget innebär att förskoleklassen ersätts med en ny första årskurs i skolan. Den nya årskurs 1 blir en del av grundskolan som därmed förlängs med ett år, och årskurs 10 blir...

Tips som håller dig motiverad att plugga i sommar

Det är inte lätt att ägna tiden ut studier när alla andra njuter av sommarens varma dagar. Här ger läraren Mikhael Mikalides sina bästa tips för att motivera sig själv. 1. Läs böcker och öka din läslust Avsätt tid till att läsa böcker, även om du saknar lust till en...

Obehöriga och olämpliga lärare i skolan – trots lärarlegitimation

Systemet med lärarlegitimation har inte fått förväntat resultat. Det finns fortsatt en hög andel obehöriga lärare och systemet stoppar inte effektivt olämpliga personer från att undervisa, visar Riksrevisionens granskning. Systemet med legitimation infördes 2011,...

Mindre pengar till friskolorna föreslås i ny utredning

Kommuner ska få göra ett avdrag på sex procent i skolpengen till friskolor, föreslår regeringens särskilda utredare Lena Holmdahl. Däremot föreslår hon inte några statligt bestämda och bindande nivåer för hur mycket kommunerna måste lägga på sina egna skolor....

Alla vet om betygsinflationen – ändå får det fortsätta

Den blomstertid nu kommer” ljuder snart i skolorna över hela landet. Det är avslutningstid. Men medan eleverna firar skolavslutningen, sommarlovet och slutet på ett livskapitel, vet vi att betygen sedan länge har förlorat sitt värde. Alla vet det – ändå får det...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ramverk för utbildares digitala kompetens

EU Kommissionen har lanserat ett ramverk för utbildares digitala kompetens. Ramverket är tänkt att spridas inom samtliga utbildningsområden i Europa, från K-12 till högre utbildning. Ramverket bygger på tidigare ramverk om ”Digital Citizens”.

 

JRC Joint Research Center, European Commission

The DigCompEdu framework is directed towards educators at all levels of education, from early childhood to higher and adult education, including general and vocational training, special needs education, and non-formal learning contexts. The development of the framework is based on the analysis, mapping and clustering of the elements constituent of educators’ digital competence, as these are detailed in existing national and international frameworks, self-assessment tools and certification schemes. The reference model thus generated will be subjected to extensive stakeholder consultations and complemented by proficiency levels. As final product a self-assessment tool, which allows educators to assess their own level of digital competence, will be developed.

The DigCompEdu study builds on previous work carried out to define citizens’ Digital Competence in general, and Digitally Competent Education Oragnisations (DigCompOrg). It contributes to the Commission’s recently endorsed Skills Agenda for Europe and to the Europe 2020 flagship initiative Agenda for New Skills for New Jobs.

Läs mer här

Ladda ner brochure och läs mer här

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ramverk för utbildares digitala kompetens | Namn på webbplatsen - […] Ramverk för utbildares digitala kompetens […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This