NY

Hur behöver vuxenutbildning förändras för framtiden?

Electronic Platform for Adult LEarning  (EPALE) ställer frågorna om matchning på arbetsmarknaden och vilket stöd till personlig utveckling som behöver ges inom arbetslivet. Man har valt ut följande tre fokusområden att arbeta med under 2023: 1. Engagera - Vilka...

Forskare: Chefer som inte använder AI kommer ersättas

140 miljarder kronor kan frigöras varje år genom att använda AI-tekniker på nuvarande arbetsuppgifter. Men än så länge är det främst näringslivet som driver frågan. Hur ska dagens och framtidens chefer förstå hur AI fungerar och omsätta det smartast? ”Det här är något...

SVERD Webbinarium: Utmaningar och lösningsförslag vid distansutbildning

Två av nordens mest erfarna lärare presenterar sina utmaningar och lösningsförslag Med stöd av digitala verktyg skapas en arbetsplats för alla. Exempel på hur dessa verktyg även kan bidra till ökat samarbete, effektivitet och utveckling i kollegiet. Videobaserat...

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Pedagogiskt utvecklingsarbete ska kartläggas

…men frågan är vad avses med pedagogiskt utvecklingsarbete, hålla fast vid det gamla eller pedagogisk utvecklingsarbete i en digital era?

Pedagogisk utveckling är centralt för kvaliteten på högre utbildning. Digitalisering och distansutbildning medför nya utmaningar för undervisningen. Därför ger regeringen Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att följa upp det pedagogiska utvecklingsarbetet vid universitet och högskolor.

− Den som undervisar ska ha den pedagogiska kompetens som behövs. Alla utbildningar måste hålla hög kvalitet på undervisningen, oavsett om man pluggar på campus eller på distans. Det gäller hela landet, hela livet, säger Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning.

Pedagogisk skicklighet är ett krav för att anställas som lektor eller professor enligt högskoleförordningen. Många lärosäten har drivit en betydande utveckling på området, med exempelvis kriterier och processer för bedömning av pedagogisk kompetens vid anställning, förbättrad kompetensutveckling och mer forskning på området. Behovet av ytterligare insatser för att stärka den pedagogiska utvecklingen har påtalats av framför allt studentorganisationerna. En uppföljning av det pedagogiska utvecklingsarbetet blir därför ett viktigt underlag för både regeringen och lärosätena.

Enligt uppdraget ska UKÄ följa upp hur universitet och högskolor arbetar med pedagogisk utveckling. UKÄ ska också ge en översiktlig bild om lärosätenas arbete med pedagogisk utveckling samt fördjupningsstudier som bedrivs och vilka resultat som har nåtts.

Uppdraget ska redovisas senast den 31 december 2019.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This