NY

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nyanlända ska kunna lära sig svenska via mobilen

chalm200

För nyanlända i Sverige är det viktigt att snabbt komma in i samhället för att inte hamna i utanförskap. En av de viktigaste aspekterna i integrationsarbetet är att få möjlighet att lära sig språket. Även om nyanlända i viss mån har möjlighet att prata med personer som har svenska som modersmål, vill vi komplettera detta med digitala outnyttjade resurser. De flesta nyanlända har smarta mobiler för att hålla kontakten med närstående i hemlandet. Kan detta också utnyttjas för att förbättra språkinlärningen, antingen genom direkta metoder (övningar) eller indirekt (till exempel genom att skapa mer homogena grupper vid kontakt med andra?

Det är de centrala frågorna i detta projekt, där ni kommer att arbeta tillsammans med forskare i ett utvecklingsprojekt finansierat av Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF). Projektgruppen, som består av en grupp mobilutvecklare, lingvister och kognitionsvetare har hittills haft en pilotstudie där de inventerade nyanlända arabisktalandes mobilvanor och vilka behov de har vad gäller språk- och interkulturell
kommunikation, som kan kopplas till mobilt lärande.
och
SVT artikel Här 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This