NY

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny forskning om Hyflex learning

Tidsrumslig och pedagogisk flexibilitet inom distansutbildning

Flexibilitet inom distansutbildning betraktas ofta som ett i sig positivt begrepp. Med ett mer kritiskt tillvägagångssätt skiljer den här artikeln mellan tids-rumsflexibilitet, definierad som att ge studenterna möjlighet att välja tid, takt och plats för sina studier, och pedagogisk flexibilitet, definierad som att erbjuda utbildning som är skräddarsydd för elevernas pedagogiska behov och preferenser.

Denna studie av Stefan Hrastinski KTH ,Enni Paul och Anna Åkerfeldt Stockholms universitet syftar till att undersöka pedagogisk flexibilitet inom distansutbildning som kännetecknas av en hög grad av tids-rumslig flexibilitet. Fokusgruppsintervjuer med 46 vuxna distanspedagoger genomfördes. Teman som förklarade orsaker till lägre och högre grad av pedagogisk flexibilitet identifierades.

Det visade sig att pedagogisk flexibilitet var utmanande att uppnå i en miljö som kännetecknas av hög temporal-spatial flexibilitet. Avslutningsvis diskuteras en modell av tidsrumslig och pedagogisk flexibilitet. Den kan användas för att vägleda forskning och praktik för att förstå flexibilitet inom distansutbildning som ett komplext och nyanserat begrepp.

Se länk:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01587919.2024.2380370

Bild Pixabay

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This