NY

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Kvalitet i nätbaserad utbildning

icde4

Man räknar med att 414 miljoner studenter i hela världen är inskrivna i högre utbildningen år 2030. Det beräknas således bli en kraftig ökning av högskolestudenter, från 99 miljoner år 2000. Den ökade efterfrågan till högre utbildning innebär också att nätbaserade, öppna och flexibla utbildningar blir allt vanligare.

Det är då viktigt att kvaliteten på kurserna höjs så att elevernas studieresultat blir goda. Efterfrågan på onlinelärande kommer att öka på grund av flera faktorer, bland annat globaliseringen, demografi, demokrati, digitalisering, teknisk utveckling, rörlighet, integration, hållbarhet och sysselsättning. Dessutom kommer studenter att  söka utbildning som rymmer personlig lärande och anpassning, samt rättvisa, tillgänglighet, och livslångt lärande.

Utbildningskvalitet ligger dock i betraktarens öga och beror ofta på vilken röst som ges utrymme och i vilket sammanhang. Många aktörer som studenter, akademiker, institutioner och de nationella organ som övervakar kvalitetssäkring har ett gemensamt intresse av hög kvaliteten på öppna nätbaserade kurser. Kvaliteten mäts enligt nya typer av kvalitetsinsatser.

”Qingdao Deklarationen” från Kina (2015) var den första globala förklaring om användningen av IKT inom utbildning, som beskriver rätten för varje individ att kunna nå utbildning. Utbildning för alla finns med på UNESCO: s agenda från 2015 till 2030.

Open up education , Öppna upp utbildning utbildning är också en integrerad del av Europeiska kommissionens initiativ att främja innovation på arbetsmarknaden för att säkerställa global konkurrenskraft.
http://ec.europa.eu/education/policy/strategic-framework/education-technology_en.htm

På uppdrag av Internationella rådet för öppen undervisning och distansundervisning (ICDE), genomfördes en forskningsstudie om kvalitetsmodeller inom online och öppen utbildning av Ossiannilsson , Williams, Camilleri, och Brown (2015).

http://www.icde.org/assets/WHAT_WE_DO/icdequalitymodels22.pdf

Läs hela artikeln på engelska avEbba Ossiannilsson SVERDs vice ordförande och ledamot i EDENs styrelse.

http://www.eden-online.org/nap_elgg/pg/blog/read/10565/all-that-glitters-is-not-gold-current-trends-and-future-challenges-for-quality-assurance-in-the-fields-of-open-learning-and-elearning

 

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kvalitet i nätbaserad utbildning | Namn på webbplatsen - […] Kvalitet i nätbaserad utbildning […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This