NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande.

Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i digital distansundervisning (DDL) ökat exponentiellt i många former, inklusive virtuella klassrum, lärplattformar, sociala medier, online-arkiv, online-bedömning, webbseminarier och inspelade videolektioner.

Covid-19 uppnådde, på några månader, något som många har förespråkat i åratal: en större roll för DDL inom utbildningssektorn. Europeiska yrkesutbildningsstiftelsen (ETF) genomförde nyligen en närmare granskning av situationen och kartlade utbildningens svar på hälsokrisen i 27 utbildningssystem i Östeuropa, Turkiet och Centralasien.

I stort sett verkar utbildningssystem, företag, skolor, lärare, studenter och deras familjer ha anpassat sig väl till de utmaningar som krisen medför, ofta med hjälp av okänd och oprövad teknik och ofullkomliga system och infrastruktur. Men även om studiens resultat lyfter fram några verkligt imponerande prestationer och samarbeten, ger de också en verklighetskontroll för dem som ser internet som ett sätt att uppfylla löftet om utbildning för alla, när som helst och var som helst.

Läs mer här: https://www.bbc.com/storyworks/the-learning-power-up/distance-learning

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This