NY

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande.

Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i digital distansundervisning (DDL) ökat exponentiellt i många former, inklusive virtuella klassrum, lärplattformar, sociala medier, online-arkiv, online-bedömning, webbseminarier och inspelade videolektioner.

Covid-19 uppnådde, på några månader, något som många har förespråkat i åratal: en större roll för DDL inom utbildningssektorn. Europeiska yrkesutbildningsstiftelsen (ETF) genomförde nyligen en närmare granskning av situationen och kartlade utbildningens svar på hälsokrisen i 27 utbildningssystem i Östeuropa, Turkiet och Centralasien.

I stort sett verkar utbildningssystem, företag, skolor, lärare, studenter och deras familjer ha anpassat sig väl till de utmaningar som krisen medför, ofta med hjälp av okänd och oprövad teknik och ofullkomliga system och infrastruktur. Men även om studiens resultat lyfter fram några verkligt imponerande prestationer och samarbeten, ger de också en verklighetskontroll för dem som ser internet som ett sätt att uppfylla löftet om utbildning för alla, när som helst och var som helst.

Läs mer här: https://www.bbc.com/storyworks/the-learning-power-up/distance-learning

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This