NY

Beslut om en tioårig grundskola

Riksdagen sa ja den 18 juni till regeringens förslag om att införa en tioårig grundskola. Förslaget innebär att förskoleklassen ersätts med en ny första årskurs i skolan. Den nya årskurs 1 blir en del av grundskolan som därmed förlängs med ett år, och årskurs 10 blir...

Tips som håller dig motiverad att plugga i sommar

Det är inte lätt att ägna tiden ut studier när alla andra njuter av sommarens varma dagar. Här ger läraren Mikhael Mikalides sina bästa tips för att motivera sig själv. 1. Läs böcker och öka din läslust Avsätt tid till att läsa böcker, även om du saknar lust till en...

Obehöriga och olämpliga lärare i skolan – trots lärarlegitimation

Systemet med lärarlegitimation har inte fått förväntat resultat. Det finns fortsatt en hög andel obehöriga lärare och systemet stoppar inte effektivt olämpliga personer från att undervisa, visar Riksrevisionens granskning. Systemet med legitimation infördes 2011,...

Mindre pengar till friskolorna föreslås i ny utredning

Kommuner ska få göra ett avdrag på sex procent i skolpengen till friskolor, föreslår regeringens särskilda utredare Lena Holmdahl. Däremot föreslår hon inte några statligt bestämda och bindande nivåer för hur mycket kommunerna måste lägga på sina egna skolor....

Alla vet om betygsinflationen – ändå får det fortsätta

Den blomstertid nu kommer” ljuder snart i skolorna över hela landet. Det är avslutningstid. Men medan eleverna firar skolavslutningen, sommarlovet och slutet på ett livskapitel, vet vi att betygen sedan länge har förlorat sitt värde. Alla vet det – ändå får det...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Forskare: Validering saknas i läroplanerna för blivande yrkeslärare

Nationella lagstiftningar i Norden har krav på att yrkesutbildningslärare ska ha kunskap om validering. Men läroplanerna för yrkesutbildningarna nämner knappt eller inte alls validering.
Läroplanerna för yrkeslärare i Norden innehåller för lite kunskap om validering, enligt ett forskningsprojekt.

Forskarna rekommenderar att beslutsfattare och utvecklare på yrkesutbildningar utvecklar läroplanen på följande sätt:

  1. Att införa validering i läroplanen, med hänvisning till utbildningspolicyer och processer. Att i samband med arbetspraxis för en framtida yrkesutbildningslärare och nationell lagstiftning reglera validering inom yrkesutbildning.
  2. Att inkludera validering som ett ämnesområde i huvudläroplanen för att säkerställa kompetensutveckling av alla yrkeslärarstudenter, istället för ett valfritt ämnesområde.
  3. Att använda den nordiska kvalitetsmodellen för en strukturerad och heltäckande täckning av validering i läroplanerna.
  4. Att anpassa avsedda läranderesultat mellan att reflektera över elevers personliga lärandeprocesser och förbereda dem på framtida arbetsmetoder inom validering.
  5. Det kan övervägas om det finns behov av att skapa ett professionellt utvecklingsprogram för upskilling och reskilling (fortbildning och omskolning) av forskarlärares kompetens om validering.

Forskningslaget bestod av

  • Per Andersson, Linköping universitet, Sverige
  • Sanna Brauer, Oulu UAS, Finland
  • Timo Halttunen, University of Turku, Finland
  • Bodil Husted, VIA University College, Danmark
  • Marjaana Mäkelä, Haaga-Helia UAS, Finland

En presentation av Nordplus-projektet ”Validation in VET teacher education curricula”.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This