NY

Det europeiska kompetensåret – European year of skills – handlar om vuxnas lärande

Den 9 maj har det europeiska kompetensåret - European year of skills (EYS) lanserats. I ett öppningsmeddelande riktat till publiken upprepade president Ursula von der Leyen att "att investera i utbildning är inte bara det rätta att göra, utan det är det smarta att...

Abonnemangstjänst ska förse äldre med mat och gemenskap

Ensamhet och näringsfattig mat är förödande för åldrande människor. Därför hoppas sjuksköterskan Jamila Boccaccio att hennes koncept, som både förser äldre med trygga smaker och med digitalt umgänge, inom sju år i princip ska kunna ordineras på recept. Hennes idé...

SVERD Webbinarium: E-assessment – Digital examination med internationell utblick

Den 26 maj 2023 genomfördes ett SVERD/UHR webinar med Klaus Dieter Rossade, Open University, UK, tillika reperesentant i EADTU  Special Interest Group (SIG) on Online Assessment (2020 - 2022). Klaus Dieter Rossade gav oss internationell utblick kring både...

Mer om mikromeriter och kompetenspasset

Detta material från projektet Kompetenspasset som drivs av RISE, MYH, AF och Vinnova vänder sig till dig som är intresserad av vad mikromeriter är och kan vara för just din organisation. Materialet vänder sig till dig som är beslutsfattare eller utbildningsanordnare...

Ny temahelhet på Lärorikt ­– socioemotionella färdigheter

”Läraren kan hjälpa sina elever att utvecklas i känsloreglering genom att samtala mycket om känslor i klassrummet. Eleverna behöver lära sig att identifiera sina känslor och namnge dem”, säger forskaren Katariina Salmela-Aro i en av de artiklar som vi i dag publicerar...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Elefanten i porslinsfabriken- självkännedom

Stefan Nilsson, forskare vid Högskolan i Väst, har nyligen disputerat på avhandlingen Designing for technology-mediated collaboration. Nilssons arbete beskrivs i inlägget nedan.

Tidgare forskning har visat detsamma avseende självkännedom. Ossiannilsson visade i sin avhandling redan 2012 om Benchmarking e-learning in higher education, att självkännedom, samarbetförmåga, koordinering, inkännande, inlevelsse, kommunikation, samverkan coh problemlösning utvecklas vid distanssstudier. Idag kallar vi sådana förmågor 21st century skills, vilka ofta i dagens arbetsmarknad är högt eftertraktat. Varför inte då erkänna tillgodogörandet av sådana förmågor, tex i form av learning outcomes (utbildnings och lärademål). I uppföljnigen av SCB kartläggning av distansutbildning för Lunds universitet 2014 visade Ossiannilsson i rapporten Studenters attityder till distansutbildning att självkännedom och självdiciplin utvecklas inhögre utsträckning för disatnsstudentr än jämföreslen som gjorde med campussttudenter. Även  problemlösningsförmåga, kommunikation och samarbete angav studenterna att de lärde sig och kunde fördjupa genom distansstudier.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This