NY

Liberalerna vill återreglera skolan:

På tisdagen presenterade Liberalerna en ny inriktning för skolpolitiken som partiet ska gå till val på 2026. Partiet vill göra rent hus med idéerna bakom friskolereformen, kommunaliseringen och målstyrningen. Liberalerna vill återgå till en mer regelstyrd skola så som...

Nytt avtal klart för fackföreningen Sveriges Lärare inom kommuner och regioner – HÖK 24

Nytt avtal är klart från idag 17 april för Sveriges Lärare inom kommuner och regioner - HÖK 24 Sveriges Lärare har tecknat kollektivavtal med arbetsgivarorganisationerna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona. Avtalsperiod – Ett år. 2024-04-01 till och med...

Vårbudgeten medför 2 000 fler platser på yrkesvux

För att motverka arbetslöshet och kompetensbrist föreslår regeringen i vårändringsbudgeten att 130 miljoner kronor tillförs och 20 miljoner kronor omfördelas för att möjliggöra upp till 15 000 sommarjobb för ungdomar och att 167 miljoner kronor tillförs för 2 000 fler...

Högre utbildning i hela landet – genom satsning på kvalitet i decentraliserade miljöer

Den 11 april arrangerade Högskolan Väst och Campus Västervik ett riksdagsseminarium om decentraliserade utbildningsmiljöer. Det inom ramen för initiativet Nya Vägar (https://nyavagar.se/). Diskussionerna handlade om att utveckla kvalitet och hur staten kan ta ett...

Staten måste in i matchen mot kompetensbristen

Nya Vägar är en plattform för samverkan där man arbetar för ökad tillgång till högre utbildning i hela landet. Se länkhttps://nyavagar.se/ Företrädare för Nya vägar initiativet från Västerviks kommun och Högskolan Väst skriver i en debattartikel på Dagens Samhälle att...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Elefanten i porslinsfabriken- självkännedom

Stefan Nilsson, forskare vid Högskolan i Väst, har nyligen disputerat på avhandlingen Designing for technology-mediated collaboration. Nilssons arbete beskrivs i inlägget nedan.

Tidgare forskning har visat detsamma avseende självkännedom. Ossiannilsson visade i sin avhandling redan 2012 om Benchmarking e-learning in higher education, att självkännedom, samarbetförmåga, koordinering, inkännande, inlevelsse, kommunikation, samverkan coh problemlösning utvecklas vid distanssstudier. Idag kallar vi sådana förmågor 21st century skills, vilka ofta i dagens arbetsmarknad är högt eftertraktat. Varför inte då erkänna tillgodogörandet av sådana förmågor, tex i form av learning outcomes (utbildnings och lärademål). I uppföljnigen av SCB kartläggning av distansutbildning för Lunds universitet 2014 visade Ossiannilsson i rapporten Studenters attityder till distansutbildning att självkännedom och självdiciplin utvecklas inhögre utsträckning för disatnsstudentr än jämföreslen som gjorde med campussttudenter. Även  problemlösningsförmåga, kommunikation och samarbete angav studenterna att de lärde sig och kunde fördjupa genom distansstudier.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This