NY

FN:s CDO: Detta krävs för att lyckas med digital transformation

Robert Opp, CDO på UNDP, driver FN:s utvecklingsprogram som syftar till att accelerera digital transformation i utvecklingsländer. För Voister berättar han vad som krävs i samspelet mellan stat och näringsliv, hur olika länder kan hjälpa varandra att bli mer effektiva...

Lärare på högstadiet och gymnasiet är mycket oroade av elevernas bristande läsförståelse

Nio av tio svensklärare på högstadiet och gymnasiet är mycket oroade av elevernas bristande läsförståelse. Det visar en undersökning som Utbildningsradion låtit Demoskop göra. Utbildningsradion, UR, och Demoskop lät göra undersökningen bland 500 svensklärare i samband...

Historiskt kunskapstapp i senaste PISA

Svenska elevers kunskaper har kraftigt försämrats i matematik och läsförståelse. Dessutom syns en ökad skillnad i resultat mellan grupper av elever med olika socioekonomisk bakgrund, det visar den internationella studien PISA som mäter 15-åringars kunskaper....

Grön omställning och digitalisering i fokus när MYH gör sig redo för ny expansion

Yrkeshögskolan står inför en ny expansion. Tack vare den aviserade satsningen på utbildningsformen gör myndigheten sig nu redo att bevilja fler YH-utbildningar. Enligt Jenny Sörby, tf chef på enheten för analys och ansökan, kommer myndigheten bevilja ansökningar...

NY GD på UKÄ: Martin Norsell

Martin Norsell, ny generaldirektör på UKÄ från 1 december 2023 "Universitetskanslersämbetet har en extremt viktig roll. Själva affärsidén med det akademiska systemet – det är att hålla kvaliteten och vara trovärdiga. Alla ska kunna lita på det akademiska systemet."...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digital kompetens är inte allt

Det rasar ett generationskrig i det svenska näringslivet. Båda sidor gräver ner sig i sina skyttegravar och pekar ut bevisen på vilka som kan – eller inte klarar av att – anpassa sig till nya villkor. Läs hela artikeln här

Fortfarande är det alltid människor som är både målgrupp och slutkund, oavsett bransch, plattform eller kanal. 

Den ena sidan pekar frenetiskt på en 100-årig dam som bloggar – samtidigt som den andra sidan lika ihärdigt pekar på en 56-årig mellanchef som blir förvirrad av att öppna pdf:er och behöver hjälp med att ”hitta Excel”.

Det här är så kallad anekdotisk bevisföring (som i ”min moster åt bipollen i tio år och blev bara förkyld en gång”).

Det finns en föreställning om att alla födda efter 1990 på något sätt automatiskt blivit initierade i digitaliseringskultens alla hemligheter. Även om det vore sant (det är det inte) vore det fortfarande tämligen irrelevant.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This