Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...
Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...
Regeringens digitaliseringskritiska skolpolitik hotar inte bara elevernas lärande – den riskerar även att dra undan mattan för de kommunala och fristående huvudmännens arbete med att skydda känslig information och att skapa trygghet i skolan. Det skriver Örjan...
Medverkande är Prof Italo Masiello. om Digital transformation och lärande (LNU) Linneuniversitetet https://sverd.se/video/italo_masiello.mp4 Forskare Johan Forsell Om gruppbedömning Linköpings Universitet LIU Webbsida: https://liu.se/medarbetare/johfo36 Forskarna...
Med utgångsläget stora behov och många bra idéer har Jönköping utvecklat tre skräddarsydda utbildningsspår för cirka 5 000 skolledare och lärare. Tack vare It för bättre lärande är den digitala pedagogiken här för att stanna i kommunens klassrum.
Det behövs nya arenor för samverkan och dialog kring digital pedagogik för våra skolledare och lärare, detta har åstadkommits genom detta omfattande projekt.
Joanna Snälls, Svante Karlsmo och Claes Axelsson är teamet bakom It för bättre lärande.
Den omfattande planeringen resulterade i tre olika utbildningsspår för Jönköpings cirka 5 000 skolledare, lärare och pedagoger. En viktig framgångsfaktor är att verkligen jobba praktiskt på plats, inte få en hemuppgift som tre dagar senare blivit ett dåligt samvete i brist på tid.