NY

Högre utbildning i hela landet – genom satsning på kvalitet i decentraliserade miljöer

Den 11 april arrangerade Högskolan Väst och Campus Västervik ett riksdagsseminarium om decentraliserade utbildningsmiljöer. Det inom ramen för initiativet Nya Vägar (https://nyavagar.se/). Diskussionerna handlade om att utveckla kvalitet och hur staten kan ta ett...

Staten måste in i matchen mot kompetensbristen

Nya Vägar är en plattform för samverkan där man arbetar för ökad tillgång till högre utbildning i hela landet. Se länkhttps://nyavagar.se/ Företrädare för Nya vägar initiativet från Västerviks kommun och Högskolan Väst skriver i en debattartikel på Dagens Samhälle att...

Regeringen tillför 500 miljoner kronor till skolväsendet

Den höga inflationen har medfört ett högt kostnadstryck på landets kommuner. För att upprätthålla kvaliteten i undervisningen föreslår regeringen i vårändringsbudgeten för 2024 att skolväsendet ska förstärkas med 500 miljoner kronor. – Den höga inflationen har...

Skolverkets styrning gör undervisningen lidande

Skolverket bör fokusera på att ge stöd och inspiration till skolorna, snarare än att styra och kontrollera dem. Skolverket bör vara en resurs för skolorna, inte en samverkanspart som spär på den administrativa inflationen och utformar projekt för att sysselsätta sina...

På tre år ska de statliga anslagen till studieförbunden minska med en halv miljard kronor, men anslagen till folkhögskolorna ökar.

Ministern om studieförbunden: ”Förstår att de som nedprioriteras är missnöjda” På tre år ska de statliga anslagen till studieförbunden minska med en halv miljard kronor, men anslagen till folkhögskolorna ökar. ”Utbildningar som leder till jobb prioriteras”, säger...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Dags för universitet att omdefiniera sin roll

I University Worlds News den 18 januari 2019 ifrågasätter Dr Michael A Peters,  the Faculty of Education at Beijing Normal University, China  universitetens roll relaterat till utvecklingen inom Artificiell Intelligens (AI). Han hävdar att:

In age of AI, universities will need to rethink their purpose

Läs hela artikeln här

Hans argument är:

Governments and world policy agencies now have technological unemployment and the future of work on their policy agendas. The rapid emergence of artificial intelligence (AI) and deep learning in the past decade has taken us by surprise, both in their development and the scope of their applications…There are multiple challenges facing education in a future digital society. The digital university will see the rise of artificial intelligence, deep learning (machine learning), robotisation, ‘intelligent systems’ in manufacturing and ‘Industry 4.0’ strategies, sometimes called the ‘fourth industrial revolution’, which presage what some critics have called the move to the ‘Bioinformational Society’.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This