NY

Myndighetssamverkan för kompetensförsörjning

Arbetsförmedlingen, Myndigheten för yrkeshögskolan, Skolverket, Svenska ESF-rådet, Tillväxtverket, Universitetskanslersämbetet och Universitets- och högskolerådet har fått i uppdrag via instruktionsförändringar eller i regleringsbrev att samverka i syfte att bidra...

Det europeiska kompetensåret – European year of skills – handlar om vuxnas lärande

Den 9 maj har det europeiska kompetensåret - European year of skills (EYS) lanserats. I ett öppningsmeddelande riktat till publiken upprepade president Ursula von der Leyen att "att investera i utbildning är inte bara det rätta att göra, utan det är det smarta att...

Abonnemangstjänst ska förse äldre med mat och gemenskap

Ensamhet och näringsfattig mat är förödande för åldrande människor. Därför hoppas sjuksköterskan Jamila Boccaccio att hennes koncept, som både förser äldre med trygga smaker och med digitalt umgänge, inom sju år i princip ska kunna ordineras på recept. Hennes idé...

SVERD Webbinarium: E-assessment – Digital examination med internationell utblick

Den 26 maj 2023 genomfördes ett SVERD/UHR webinar med Klaus Dieter Rossade, Open University, UK, tillika reperesentant i EADTU  Special Interest Group (SIG) on Online Assessment (2020 - 2022). Klaus Dieter Rossade gav oss internationell utblick kring både...

Mer om mikromeriter och kompetenspasset

Detta material från projektet Kompetenspasset som drivs av RISE, MYH, AF och Vinnova vänder sig till dig som är intresserad av vad mikromeriter är och kan vara för just din organisation. Materialet vänder sig till dig som är beslutsfattare eller utbildningsanordnare...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Dags för universitet att omdefiniera sin roll

I University Worlds News den 18 januari 2019 ifrågasätter Dr Michael A Peters,  the Faculty of Education at Beijing Normal University, China  universitetens roll relaterat till utvecklingen inom Artificiell Intelligens (AI). Han hävdar att:

In age of AI, universities will need to rethink their purpose

Läs hela artikeln här

Hans argument är:

Governments and world policy agencies now have technological unemployment and the future of work on their policy agendas. The rapid emergence of artificial intelligence (AI) and deep learning in the past decade has taken us by surprise, both in their development and the scope of their applications…There are multiple challenges facing education in a future digital society. The digital university will see the rise of artificial intelligence, deep learning (machine learning), robotisation, ‘intelligent systems’ in manufacturing and ‘Industry 4.0’ strategies, sometimes called the ‘fourth industrial revolution’, which presage what some critics have called the move to the ‘Bioinformational Society’.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This