NY

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...

I dag överlämnas vårbudgeten för att stärka den ekonomiska utvecklingen

I dag överlämnas vårbudgeten, det vill säga 2025 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2025, till riksdagen. I vårbudgeten, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, använder regeringen styrkan i den svenska...

Lärare fortsätter lämna yrket

Under de senaste tio åren har fler utbildat sig till lärare, och fler har också valt att arbeta som lärare. Även om antalet utbildade lärare ökar i antal minskar andelen inom skolan över tid. – Ser vi på trenden över tid visar den att andelen som stannar kvar inom...

Skolan brister i att lära ut digital kompetens – forskning.se

I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens. EU-kommissionen...

Regeringens utredare föreslår vinstförbud för friskolor

Regeringens utredare föreslår vinstutdelningsförbud för bland annat nystartade friskolor eller skolor som nyligen bytt ägare. Förbudet ska även gälla värdeöverföringar mellan olika bolag i en friskolekoncern. – Det sätter stopp för kortsiktiga aktörer som vill göra...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Dags för universitet att omdefiniera sin roll

I University Worlds News den 18 januari 2019 ifrågasätter Dr Michael A Peters,  the Faculty of Education at Beijing Normal University, China  universitetens roll relaterat till utvecklingen inom Artificiell Intelligens (AI). Han hävdar att:

In age of AI, universities will need to rethink their purpose

Läs hela artikeln här

Hans argument är:

Governments and world policy agencies now have technological unemployment and the future of work on their policy agendas. The rapid emergence of artificial intelligence (AI) and deep learning in the past decade has taken us by surprise, both in their development and the scope of their applications…There are multiple challenges facing education in a future digital society. The digital university will see the rise of artificial intelligence, deep learning (machine learning), robotisation, ‘intelligent systems’ in manufacturing and ‘Industry 4.0’ strategies, sometimes called the ‘fourth industrial revolution’, which presage what some critics have called the move to the ‘Bioinformational Society’.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This