NY

Ny generaldirektör för Skolinspektionen

Regeringen har beslutat att anställa Marie Axelsson som generaldirektör och chef för Skolinspektionen. Hon påbörjar sin anställning den 1 april 2025. – Skolan ska gå tillbaka till grunderna. Tillbaka till en skola där elever lär sig läsa med riktiga böcker, där...

Undervisning på vetenskaplig grund har blivit en ny trend i den svenska skolan

Undervisning på vetenskaplig grund har blivit en ny trend i den svenska skolan. Problemet är att den är dyr att genomföra, men enligt regeringen är tajmingen god. – Jag menar att det i nuläget finns ett gyllene tillfälle eftersom barnkullarna går ned väldigt kraftigt,...

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...

Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det är klar

Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Covid-19 och omställning till distansundervisning i svensk skola

Intressant studie från Stockholms universitet, Återföringsrapport 2020-03-26, Nina Bergdahl, Doktorand  och Jalal Nouri, Docent. COVID19 omställningen till distansundervisning

Utbrottet av Corona (Covid-19) under vårvinterns 2020, och konsekvenserna av det för olika samhällsfunktioner, kom oväntat och hastigt i Sverige. Skolor hade stängts runt om i Europa, och de skandinaviska skolorna skulle snart följa. Som en följd av kraven på denna snabba omställning från traditionell till fjärr-och distansundervisning genomfördes en studie kring lärares planeringar, reflektioner och erfarenheter kring omställningen. 153 lärare från förskola till Komvux deltog i undersökningen. Resultaten visar generellt på att lärare och skolpersonal gör denna omställning med ett enormt engagemang, ansträngning och kreativitet, att de på det stora hela får distansundervisning att fungera, och att de väldigt snabbt upptäcker att distansundervisning innebär ett förändrat undervisningslandskap med andra villkor och förutsättningar för lärande och undervisning. Den utförda analysen pekar samtidigt på utmaningar och hinder att ta i beaktande vid implementering av distansundervisning.

Tre utmaningarna beskrivs speciellt:

Tekniska utmaningar

 

 

 

 

Undervisningsutmaningar

 

 

 

Lärandeutmaningar

Författarna ger konkreta tips från lärare som påbörjat distansutbildning

  • Förhållning till undervisning och lärarrollen
  • Förhållning till elever
  • Undervisningsstrategier
  • Användning av digitala verktyg

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This