NY

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Boldic Award 2015 gick till Gränsöverskridande nordisk utbildning

BA2015_600

Boldic Award 2015 delades ut till projektet Gränsöverskridande nordisk utbildning GNU.
Priset som är på 500 Euro och finansieras via Nordplus togs emot av Vigdis Fuglevåg och Marius Pettersen från Selvik skola i Vestfold.

Se länk till motivering och diplom här

Priset delades ut av Boldics Coordinator Ulf Sandström vid FunKon 15 konferensen i Oslo den 9 november.

En enig Boldic jury har utsett årets vinnare för det innovativa och skalbara projektet Gränsöverskridande nordisk utbildning.

Motiv till Boldic Award 2015 utnämningen är:

This is an innovative project of open and distance learning and it promotes models for online learning
and ICT-supported flexible lifelong learning in the Nordic and Baltic region.

The project organized students in so-called Nordic class-match groups cross-border teaching models
are co-created, tested and evaluated in an iterative process. This project deals with educational
challenges with cross boarder collaboration and user driven design. The core of the project is about
innovation. Innovation in this educational context is defined as ideas translated into improved and
new practices. Evaluation research in education attempts to identify “best practice”, consequently,
innovation is the development of “next practice”. The project is grounded in a philosophy of userdriven
research-based innovation. Users are both teachers and students in schools.

The development
of new forms of teaching takes place in a co-design process where students, teachers and
researchers work together in different ways, crossing the boarders of the three Nordic nations of
Denmark, Norway and Sweden.

The project is well documented: Grænseoverskridende Nordisk Undervisning(GNU)

Se video från BA2015 prisutdelningen i 9 nov på funKon 15 konferensen i Oslo.

BOLDIC AWARD 2015
Cross boarder collaboration is the winner of Boldic Award 2015 of 500 Euros for the innovative EU-funded project related to “Cross boarder collaboration” for educational purposes supported by information and communication technologies between Danish, Norwegian and Swedish schools.

The EU supported project started in 2011 and finalized in 2014.

The overall goal for the project is to develop innovative cross-border teaching models by the means of user driven, practice-based co-design processes between practitioners and researchers.
This is an innovative project of open and distance learning and it promotes models for online learning and ICT-supported flexible lifelong learning in the Nordic and Baltic region.

boldic200

Grattis till vinnarna.

Läs mer om GNU projektet här.
http://projektgnu.wordpress.com/

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. SVERDnytt nr 1 -2016 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] Nätverk med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. EdTech Sweden 4. Boldic Award 2105 5. Digitaliseringskommissionens…
  2. SVERDnytt 1 – 2016 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] Nätverk med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. EdTech Sweden 4. Boldic Award 2105 5.…

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This