NY

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Betyg bör ges tidigare i skolan

jb200

Skolminister Jan Björklund sammanfattade, vid sitt anförande vid skolkonferensen Matematikbiennalen på Aula Nordica i Umeå fredag den 7 /2 , med två saker som är viktiga inför kommande skolsatsningar.

För det första: Betyg bör ges tidigare i skolan redan från årskurs 3-4.

Han menade att det är viktigt med betyg. Han tog exemplet med mamman som efter utvecklingssamtal i en klass fått reda på att sonen Kalle ej hade nått målen. Enligt statistiken så når ju de flesta eleverna målen. Björklund menade dock att man inte vet specifikt hur det egentligen går för Kalle i skolan efter utvecklingssamtalet. Om Kalle istället fått t.ex. betyg C så hade man vetat betyget och känt till dess informativa kraft.

Vi måste precisera för att kunna sätt in rätt stöd och åtgärd för att eleverna ska lyckas i skolan. Han uppmuntrar lärare som på möten diskuterar  hur man ska tolka kursmålen. Han menade även att det är viktigt med fokus på ämneskunskaper. Vi ska inte vara nöjda med plats 38:a i Pisa. Han avslutade med att betyg i lägre åldrar behövs tex som i Finland från årskurs 3-4 i skolan.

För det andra sammanfattade Skolministern att – kommunaliseringen av skolan har misslyckats.

Han menade att kommunens centrala arbetsuppgifter tidigt har varit traditionell socialtjänst och omsorgsarbete. Men kunskapsuppdraget inom skolan som gavs till kommunerna vid skolreformen 1990 har man ej lyckats med. Björklund menade att kommunerna måste satsa på skolans kunskapsuppdrag samt även höja lärarnas status och löner. En gymnasielärare har idag 5 års utbildning och en förskollärare har 4 års utbildning. Fem års universitetsstudier måste löna sig , man nivellerar lärarnas löner till kommunalanställdas löner. Det måste löna sig att utbilda sig inom läraryrket som idag domineras av kvinnor.

Sammanfattning:

Vi kan vara lite sorgsna över Sveriges Pisa-resultat 2014 men samtidigt måste vi framkalla stor beslutsamhet och vända denna utveckling. Målet är att Sverige ska komma upp på topp tio inom Pisa undersökningen igen.

Jan Björklund medgav att det råder bristande likvärdighet mellan olika skolor idag men han utvecklade det ej vidare denna gång.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This