NY

VR ska vässa tandsköterskeutbildning

Nackademin introducerar VR i sin tandsköterskeutbildning i syfte att ge studenterna möjlighet att vässa sina praktiska färdigheter i en virtuell miljö. Den interaktiva träningen är framtagen via ett LIA-projekt med syfte att skapa nya sätt för inlärning. Bland annat...

Facken enade i protest: Vi är inga gränspoliser

Att ange papperslösa kan aldrig vara en lärares arbetsuppgift, svarar åtta av tio när Sveriges Lärares frågar sina medlemmar. – Vi är inga gränspoliser, säger förbundsordföranden Anna Olskog när flera fackliga organisationer samlas på Sergels torg i Stockholm i en...

Skolministern-Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn

Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn för kvaliteten i utbildningen och för barns och elevers lärande och utveckling. Er kunskap och ledarskap kommer vara helt avgörande för att vända kunskapsutvecklingen i svensk skola. För mig är det oerhört viktigt att ni...

Stödmaterial för att mäta breddad rekrytering

Stödmaterial för att mäta och sätta mål för breddad rekrytering Se webbinariet i efterhand Den 11 oktober lanserade UHR ett stödmaterial för att mäta och sätta mål för breddad rekrytering. Missade du eller någon kollega webbinariet så går det nu att se i...

Var fjärde elev störs i sina studier varje dag i klassrummet

Bråk, slagsmål, skrik, elever som byter platser eller hoppar upp på borden – det är vardag för många elever i mellanstadiet. Och skolstök gör att var fjärde elev varje dag har svårt att koncentrera sig på lektionerna. Det visar SVT:s nya enkätundersökning. – Det är...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Behov av nationell samverkan för pedagogiskt utvecklingsarbete

UKÄ redovisar idag (18 december 2019) sitt regeringsuppdrag om att följa upp det pedagogiska utvecklingsarbetet vid landets universitet och högskolor. Med våra förslag och bedömningar vill vi skapa förutsättningar för en varaktig högskolepedagogisk utveckling på nationell nivå. Läs mer här

– Det pågår en hel del spännande och innovativt arbete kring pedagogisk utveckling på de enskilda lärosätena. Däremot saknas det en samordning på nationell nivå som kan planera, samordna och systematisera ett kontinuerligt informations- och erfarenhetsutbyte för att få ut maximal effekt av det lokala utvecklingsarbetet, säger Andrea Amft.

– Vår avsikt med förslagen är att skapa ett varaktigt kretslopp för den högskolepedagogiska utvecklingen. Såväl främjande som granskande myndigheter tillsammans med enskilda lärosäten och engagerade nätverk och intresseorganisationer utgör viktiga kuggar i det systemet, säger Andrea Amft.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This