NY

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

AI and Understanding Learning

EDEN NAP webinar Wednesday, 26 February 2020, 15:30 CET

Läs mer här

Artificial Intelligence (AI) has become more relevant in the last years in the education and training landscape. AI may be characterized as started with machine learning (ML) as a path to humanlike intelligence. ML can treat an ocean of data with data mining techniques, data analytics and other similar approaches. And forms of AI have been developed, based on ML, with algorithms for vision, speech recognition, reasoning, navigation, etc.. Most of these approaches have been used in education and training. The reasoning and decision making associated with AI are the main advances that can help understanding the effectiveness of teaching and of training. Assessment of learning is fundamental to improve teaching and training. Learning is a personal and individual action and AI, as an outsider and independent procedure, may help the assessment of acquisition of learning. The webinar addresses some experiences and projects that may bring some food for thought as possibilities for research. The topics to address are:

  • Time to assess learning outcomes in e-learning: aligning assessment methods with the diverse set of learning outcomes project, University of Porto, Portugal.
  • Artificial Intelligence and Assessment: In AI assessment, a software system infers problem-specific rules for automated scoring from examples of instructor grading of student assignments, Teaching Commons, University of Stanford, USA.
  • Key messages on AI in Education, Working Group on Learning, Teaching and Assessment, European Commission.
  • Chinese school using facial recognition to analyze students’ emotions: Techspot report on how identifying emotions from students with AI may improve learning. See more here

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This