NY

Regeringen vill införa obligatorisk språkförskola

Regeringen och Sverigedemokraterna vill införa obligatorisk språkförskola och tillsätter därför inom kort en utredning. Det är barn som inte har svenska som språk hemma och bedöms behöva mer språkträning ska vara målgruppen för språkförskolan. Regeringen vill också...

Agile2Vet Multiplier Event by Sverd 25/4 Harnosand Sweden

_ SVERD was hosting a Multiplier Event for the Agile2Vet project at Engstroms Restaurang Thursday 2024-04-25 time CET 17.00-19.00 AGILE 2 VET – Abilitating Digital Learning to innovate VET sector” 2022-2023.  Erasmus+1 KA220 – 2021-1-IT01-KA220-VET-000033037  is a...

Nationell yrkesutbildning -ny form av utbildning för vuxna på gymnasial nivå

För att stärka kompetensförsörjningen och möta företagens kompetensbehov har regeringen tagit initiativ till en pilotverksamhet med en ny form av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå. Utbildningsformen nationell yrkesutbildning har sin utgångspunkt i den modell...

Kommuner efterlyser statlig finansiering av decentraliserade högskolemiljöer

Flera kommuner vittnar om att decentraliserade högskolemiljöer har ökat utbildningsnivån bland dess invånare. Nu behövs ett nytt statligt finansieringssystem för att nå ut ännu bredare, menar ledarna för samverkansnätverket Nya vägar. Vid ett seminarium den 12/4 i...

Liberalerna vill återreglera skolan:

På tisdagen presenterade Liberalerna en ny inriktning för skolpolitiken som partiet ska gå till val på 2026. Partiet vill göra rent hus med idéerna bakom friskolereformen, kommunaliseringen och målstyrningen. Liberalerna vill återgå till en mer regelstyrd skola så som...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Lärarmarscher mot nedskärningar i skolan

Lärare i hela Sverige demonstrerar mot nedskärningar i skolan och ohållbar arbetsmiljö.

– Jag välkomnar det stora engagemanget från de som arrangerar Lärarmarschen, säger utbildningsminister Anna Ekström.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är positivt till att många lärare i landet deltar i Lärarmarschen.

– Jag tycker att det är bra att vi har en vital och levande debatt om den svenska skolan. Många lärare har en väldigt hög arbetsbelastning och jag märker att arbetsvillkoren är en sak som många lärare är väldigt bekymrade över. Jag välkomnar det stora engagemanget både från de som arrangerar Lärarmarschen och Förskoleupproret, säger hon.

Lärarna demonstrerar bland annat mot nedskärningar i skolan och ohållbar arbetsmiljö. Hur ska du arbeta för att ändra på det? 

– Just nu växer behoven i svensk skola eftersom det blir fler elever i så gott som alla skolformer. Det är ingen tvekan om att skolan behöver resurser. Regeringen tillförde under förra mandatperioden ordentligt med mer resurser. Bland annat såg vi till att lärarlönerna höjdes och att det anställdes ungefär 28 000 fler i svensk skola jämfört med när mandatperioden började, säger Anna Ekström och fortsätter:

– Det vi gör under den här mandatperioden handlar om likvärdighetsbidraget som är ett nytt statsbidrag som ska gå till skolan. Vi har särskilt riktat det så att mer pengar går till de kommuner och de skolor där behoven är större. Det är kopplat till ett villkor att kommunerna som använder likvärdighetsbidraget samtidigt inte får spara på skolan.

Men det verkar ändå finns kommuner som missanvänder bidraget. Hur ser du på detta?

– Det ska inte kommunen göra. Skälet till att regeringen tillsatte de här pengarna var för att vi bedömde att det behövs mer resurser kring skolan. De här pengarna är avsedda att gå till skolan och ska användas till skolan. Är det så att kommuner inte följer villkoren för statsbidraget då blir jag väldigt orolig.

Dels för att regeringens pengar har gått till fel saker men också för att det kan leda till att man får betala tillbaka statsbidraget i slutändan, menar Anna Ekström.

– Vilket verkligen inte underlättar för den kommunala ekonomin. Det är precis lika viktigt att påpeka att det här likvärdighetsbidraget ska heller inte gå till vinster hos skolföretagen.

I slutet av april beslutade regeringen att ge Statskontoret i uppdrag att följa upp och analysera utfallet av statsbidraget för stärkt likvärdighet och kunskapsutveckling.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This