NY

25 år med Ed Tech

I denna livfulla och lättillgängliga volym, baserad på hans populära bloggserie, visar Martin Weller en rik historia av innovation och effektiv implementering av utbildningsteknik inom högre utbildning. Från anslagstavlesystem till blockkedjeteknik följer Weller...

Intresset för högskolestudier ökar

Det ökade intresset för högskolestudier kan till stor del förklaras av den rådande arbetsmarknadssituationen. I tider av osäkerhet blir utbildning ett naturligt val för många. Samtidigt har vi stora ungdomskullar som nu når åldern för att söka sig vidare till högre...

Johan Pehrson (L) avgår som partiledare för Liberalerna

Johan Pehrson avgår som partiledare för Liberalerna, meddelar partiet i ett pressmeddelande. Pehrson uppger själv att han inför riksdagsvalet 2026 vill lämna över till någon annan. – Det har funnits ett internt missnöje – både med samarbetet med Sverigedemokraterna...

Sju timmar i veckan – lärarstudenternas undervisning har halverats

Idag får svenska högskolestudenter i genomsnitt mindre än tio timmars undervisningstid i veckan. Inom ämnesområdet pedagogik är det fyra timmar, inom humaniora, religion och språk fem timmar per vecka, medan studenter inom medicin och tandvård får mest med drygt 20...

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete (UbU13) Utbildningsutskottet föreslår att riksdagen avslår samtliga motionsyrkanden i betänkandet med hänvisning till gällande bestämmelser, pågående arbete och vidtagna åtgärder. 70 olika motioner tar upp...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Going Open – Policy och rekommendationer, JRC 2018

Europeiska Kommission Joint Research Center  (JRC) har släppt två nya rapporten om Open Education. Dena ena handlar om Going Open och policy rekommendationer, den andra om policy ansatser i 28 EU medlemsländer, Läs om Sverige sid 127-130.

Läs meer och ladda hem rapporterna

 

Going Open: Policy Recommendations on Open Education in Europe brings policy recommendations at regional, national and EU levels to foster open education in all education sectors. The report can be found at http://bit.ly/openedupolicies . This study drew upon different sets of data to design the policy recommendations, to include:  data provided by ministries, literature in the field, data gathered during the workshop in Seville, and data  discussed at the UNESCO  – European expert consultation, which took place in Malta in 2017 as part of the II UNESCO OER World Congress –occasion in which the JRC coordinated the discussion on policies.

Policy Approaches to Open Education – Case Studies from 28 EU Member States provides an analysis of current policies on open education across Europe. The report can be found athttp://bit.ly/policyapproaches. For this report, ministries of education, science and technology have been approached to present and discuss their current and planned open education policies. The policies are categorised and analysed against the 10 dimensions of open education of the OpenEdu Framework.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This