Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference.
Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande områden.
- Material
- Struktur
- Kommunikation
- Bedömningar
- Flexibilitet
- Support
- Anställdas kompetens och erfarenhet
- Ledarskap och visioner
- Resulrsallokering
- Process och helhetssyn.
- Han berättade om Interaktioner mellan :
- Elev-material
- Elev-lärare
- Elev-elev
- Lärare-Kursmaterial.
- Lärare-Lärare
- Elev-AI
- Lärare-AI
Några frågor till Stefan Hratsinski som ställdes från deltagarna var:
Är Distansutbildning resurskrävande?
Ren distans med hög kvalitet är resurskrävande. Varianter av DU är även Flex, Hybridundervisning som tenderar att växa samman med DU för att effektivisera.
Är vi för flexibla inom vuxenutbildningen?
Ja vi bör samla ihop elever i grupper. Det är kostsamt med en till en undervisning.Lärarresuresen ska vara på samma nivå som klassrumskurserna. Så är det på högskolan.
Hur ska man göra som lärare ska vara flexibel men inte så det medför en orimlig arbetsbörda?
Flera lärare kan sköta handledningen.Andra krav ställs än på klassrumsundervisning.
Är det en revolution för lärandet som sker?
Ja det kan det vara om vi använder distansutbildning med hög kvalitet.
Vad vill vi att AI ska göra för oss?
Stora företag hoppas att tjäna pengar på oss. Stora risker finns om AI missbrukas.
Etik och moral behöver diskuteras.
Tänk på hur AI kan användas i undervisningen så det medför en förstärkning av lärandet.
Elever som ej deltar i forum hur möter vi dem?
Deltagande och bedömning. Hör ihop. Höga krav ställs på eleverna.
Distanskurser passar de bättre eller sämre för vissa elever?
Vi kan anpassa distansutbildningen.Jag är positiv i grunden til utvecklingen av distansutbildning.
Epost till professor Stefan Hrastinski.