NY

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference.

Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande områden.

  1. Material
  2. Struktur
  3. Kommunikation
  4. Bedömningar
  5. Flexibilitet
  6. Support
  7. Anställdas kompetens och erfarenhet
  8. Ledarskap och visioner
  9. Resulrsallokering
  10. Process och helhetssyn.
  • Han berättade om Interaktioner mellan :
  • Elev-material
  • Elev-lärare
  • Elev-elev
  • Lärare-Kursmaterial.
  • Lärare-Lärare
  • Elev-AI
  • Lärare-AI

Några frågor till Stefan Hratsinski som ställdes från deltagarna var:

Är Distansutbildning resurskrävande?
Ren distans med hög kvalitet är resurskrävande. Varianter av DU är även Flex, Hybridundervisning som tenderar att växa samman med DU för att effektivisera.

 Är vi för flexibla inom vuxenutbildningen?
Ja vi bör samla ihop elever i grupper. Det är kostsamt med en till en undervisning.Lärarresuresen ska vara på samma nivå som klassrumskurserna. Så är det på högskolan.

Hur ska man göra som lärare ska vara flexibel men inte så det medför en orimlig arbetsbörda?
Flera lärare kan sköta handledningen.Andra krav ställs än på klassrumsundervisning.

Är det en revolution för lärandet som sker?
Ja det kan det vara om vi använder distansutbildning med hög kvalitet.

Vad vill vi att AI ska göra för oss?
Stora företag hoppas att tjäna pengar på oss. Stora risker finns om AI missbrukas.
Etik och moral behöver diskuteras.
Tänk på hur AI kan användas i undervisningen så det medför en förstärkning av lärandet.

Elever som ej deltar i forum hur möter vi dem?
Deltagande och bedömning. Hör ihop. Höga krav ställs på eleverna.

Distanskurser passar de bättre eller sämre för vissa elever?
Vi kan anpassa distansutbildningen.Jag är positiv i grunden til utvecklingen av distansutbildning.

Epost till professor Stefan Hrastinski.

stefanhr@kth.se

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This