NY

Agile2Vet Multiplier Event by Sverd 25/4 Harnosand Sweden

_ SVERD was hosting a Multiplier Event for the Agile2Vet project at Engstroms Restaurang Thursday 2024-04-25 time CET 17.00-19.00 AGILE 2 VET – Abilitating Digital Learning to innovate VET sector” 2022-2023.  Erasmus+1 KA220 – 2021-1-IT01-KA220-VET-000033037  is a...

Nationell yrkesutbildning -ny form av utbildning för vuxna på gymnasial nivå

För att stärka kompetensförsörjningen och möta företagens kompetensbehov har regeringen tagit initiativ till en pilotverksamhet med en ny form av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå. Utbildningsformen nationell yrkesutbildning har sin utgångspunkt i den modell...

Kommuner efterlyser statlig finansiering av decentraliserade högskolemiljöer

Flera kommuner vittnar om att decentraliserade högskolemiljöer har ökat utbildningsnivån bland dess invånare. Nu behövs ett nytt statligt finansieringssystem för att nå ut ännu bredare, menar ledarna för samverkansnätverket Nya vägar. Vid ett seminarium den 12/4 i...

Liberalerna vill återreglera skolan:

På tisdagen presenterade Liberalerna en ny inriktning för skolpolitiken som partiet ska gå till val på 2026. Partiet vill göra rent hus med idéerna bakom friskolereformen, kommunaliseringen och målstyrningen. Liberalerna vill återgå till en mer regelstyrd skola så som...

Nytt avtal klart för fackföreningen Sveriges Lärare inom kommuner och regioner – HÖK 24

Nytt avtal är klart från idag 17 april för Sveriges Lärare inom kommuner och regioner - HÖK 24 Sveriges Lärare har tecknat kollektivavtal med arbetsgivarorganisationerna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona. Avtalsperiod – Ett år. 2024-04-01 till och med...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digitalisering, AI och framtidens arbete

”Att anpassa yrkesutbildningen för framtidens arbete” är ett av de fyra huvudteman i Cedefops projekt ”Digitalisering, AI och framtidens arbete”.

Trenden mot ökad digitalisering och automatisering på EU:s arbetsmarknader visar på ett behov av både initiala och fortsatta yrkesutbildningssystem för att anpassa och integrera digitala förändringar i mer flexibel och modern yrkesutbildningsinfrastruktur, program och läroplaner. Det behövs för att på ett adekvat sätt förbereda medborgarna för framtidens utmaningar på arbetsmarknaden.

Cedefops projekt för digitalisering, AI och framtida arbete samlar in information om i vilken utsträckning inledande yrkesutbildning men även högre och fortlöpande yrkesutbildning svarar på utmaningarna som är förknippade med införandet av automation, avancerad robotik, AI och andra Industry 4.0-teknologier i ekonomier.

Projektet fokuserar också på i vilken utsträckning yrkesutbildningssystem själva använder digital teknik för att underlätta distans- och onlineutbildning för studenter.

Läs mer här:

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This