NY

Johan Pehrson (L) avgår som partiledare för Liberalerna

Johan Pehrson avgår som partiledare för Liberalerna, meddelar partiet i ett pressmeddelande. Pehrson uppger själv att han inför riksdagsvalet 2026 vill lämna över till någon annan. – Det har funnits ett internt missnöje – både med samarbetet med Sverigedemokraterna...

Sju timmar i veckan – lärarstudenternas undervisning har halverats

Idag får svenska högskolestudenter i genomsnitt mindre än tio timmars undervisningstid i veckan. Inom ämnesområdet pedagogik är det fyra timmar, inom humaniora, religion och språk fem timmar per vecka, medan studenter inom medicin och tandvård får mest med drygt 20...

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete (UbU13) Utbildningsutskottet föreslår att riksdagen avslår samtliga motionsyrkanden i betänkandet med hänvisning till gällande bestämmelser, pågående arbete och vidtagna åtgärder. 70 olika motioner tar upp...

Europa ska bli världens ledande AI-kontinent

Att bli en global ledare inom artificiell intelligens (AI) är målet för AI Continent Action Plan som lanserades av EU kommissionen den 9 april. Det var vid vid AI Action Summit i februari 2025 i Paris som president von der Leyen talade om att detta är det ambitiösa...

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Vad har framtiden att erbjuda? COVID-19 krävde att alla lärosäten skulle förändras och förnyas i farten

Vad har framtiden att erbjuda efter Covid -19 ?

I sitt senaste Insight Paper från Contact North och sidan Teachonline.ca skriver man om hur COVID-19 krävde att alla
lärosäten skulle förändras och förnyas i farten. Det är något som de flesta av lärosäten svarade bra och snabbt på.
Vissa begränsningar finns som en brist på lärarutbildning och professionell utveckling, brist på
incitament och belöningar för innovation, tveksamheten hos vissa elever till
att ta ansvar för sitt eget lärande och genomarbetade kvalitetssäkringsramverk.

Men verklig innovation och förändring ägde rum och kommer nu att
bidra till att forma en framtidens lärande. Genom effektivt samarbete kan universitet och högskolor bättre utnyttja
varandras program och kurser så att de kan erbjuda studenter individualiserade utbildningar och
upplevelser. En del av detta arbete är att påskynda överföringskrediter och
behovet av att integrera mikrolegitimationer ( microcredentials) i långa programutbildningar.

Nyckeln till att stödja användningen av den nya pedagogiken och de nya modellerna
av undervisning och lärande är en investering i professionell utveckling
för lärare. Många pedagoger lärde sig om undervisning, kursdesign, nya sätt att examinera, kompetensbaserat lärande och
effektiva metoder om onlineinlärning under pandemin.

En fortsatt investering i professionell utveckling kommer att möjliggöra
att kvalitetssäkrad öppen, flexibel online utbildning blir mer allmänt accepterad och använd.
Med tanke på de utmaningar pandemin fortsätter att ge är detta en
idealisk tid för att förnya, ta nya risker och förändra utbildningssystemet . Det är bra att se så många
högskolor och universitet och deras fakulteter och lärare som gör just detta.

Läs mer här: 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This