NY

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...

25 år med Ed Tech

I denna livfulla och lättillgängliga volym, baserad på hans populära bloggserie, visar Martin Weller en rik historia av innovation och effektiv implementering av utbildningsteknik inom högre utbildning. Från anslagstavlesystem till blockkedjeteknik följer Weller...

Intresset för högskolestudier ökar

Det ökade intresset för högskolestudier kan till stor del förklaras av den rådande arbetsmarknadssituationen. I tider av osäkerhet blir utbildning ett naturligt val för många. Samtidigt har vi stora ungdomskullar som nu når åldern för att söka sig vidare till högre...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD Vårkonferens 11 mars 2022

SVERD Vårkonferens 11 mars 2022 kl. 13.00-16.00

Futures of Education – a new social contract for education

text1 text 2

SVERDs Vårkonferens körs på videokonferensplattformen ZOOM. (Länk skickas ut veckan före konferensen.)

Program :

13.00 Inledning ( SVERD) Ulf Sandström Sverds ordförande.

13.05 UNESCO Rapport ”A new social contract for education”

Reimagining our futures together: Renewing the why, what and how of education”
Key note speaker.: Noah W. Sobe.  Senior Project Officer, UNESCO.
Se Youtube video här: (55:35)
UNESCO’s Futures of Education initiative asks how we can best use
education to shape the future of humanity and the planet.  The report is titled
Reimagining our futures together: A new social contract for education
(full text available here,
Executive Summary available here).


14.00 Internationella perspektiv av online / distansutbildning 2022 and beyond 
(Ebba Ossiannilsson)

Ebba Ossiannilsson  Professor, Dr. expert, consultant, influencer and
Quality Assessor in the field of open, flexible, online and distance education.
Se Youtube video här:
(28:25)

14.30 Kaffe

14.45  UKÄ , Postcovid – Pandemins konsekvenserna för högskolan,
effekterna av övergången till undervisning på distans.

Anders Söderholm Gen. dir (UKÄ)
Utbildning ”Postcovid” och nya regeringsuppdrag 2022.
Se Youtube video här
(29:20)

15.30 Utveckling av distansutbildning och Pedagogiskt högskolelyft  – för att ge undervisning av hög kvalitet (UHR)

Mikael Andersson projektledare (UHR). Om regeringsuppdragen
Distansutbildningsprojektet och pedagogiskt högskolelyft.
(28:15)
Se Youtube video här

16.00  Avslutning

Kontakt:
Ulf Sandström
SVERDs ordförande
Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD)
www.sverd.se
070-6034239

Share This