NY

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...

25 år med Ed Tech

I denna livfulla och lättillgängliga volym, baserad på hans populära bloggserie, visar Martin Weller en rik historia av innovation och effektiv implementering av utbildningsteknik inom högre utbildning. Från anslagstavlesystem till blockkedjeteknik följer Weller...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

The MOOC Quality Project

http://2.bp.blogspot.com/-vdLxO_0Jxfg/UYNbe-aQUjI/AAAAAAAAFUs/vQxveJgBSdE/s1600/Screen+shot+2013-05-03+at+08.38.21.png

The MOOC Quality Project (EFQUEL) startar idag den 8 maj 2013. Under 12 veckor kommer  12 internationella experter att blogga om sina tankar om MOOC, öppen utbildning och kvalitet. Projektet är intierat av Ulf Ehlers, Ebba Ossiannilsson och Alastair Creelman. Följ oss under de kommande 12 veckorna och var med och blogga.

MOOCs represent the latest stage in the evolution of open educational resources. First was open access to course content, and then access to free online courses. Accredited institutions are now accepting MOOCs as well as free courses and experiential learning as partial credit toward a degree. The next disruptor will likely mark a tipping point: an entirely free online curriculum leading to a degree from an accredited institution.

MOOCs are moving from an early entrepreneurial stage into the reality of more and more educational institutions. Gaining participants, visibility and a growing community worldwide in many occasions the question rises to the surface: Are MOOCs the new model of online education for all? Are they fit to democratize education? and above all – what is a good quality MOOC?”

Läs mer i den första introduktionsbloggen här

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This