NY

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...

Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det är klar

Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning....

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

The MOOC Quality Project

http://2.bp.blogspot.com/-vdLxO_0Jxfg/UYNbe-aQUjI/AAAAAAAAFUs/vQxveJgBSdE/s1600/Screen+shot+2013-05-03+at+08.38.21.png

The MOOC Quality Project (EFQUEL) startar idag den 8 maj 2013. Under 12 veckor kommer  12 internationella experter att blogga om sina tankar om MOOC, öppen utbildning och kvalitet. Projektet är intierat av Ulf Ehlers, Ebba Ossiannilsson och Alastair Creelman. Följ oss under de kommande 12 veckorna och var med och blogga.

MOOCs represent the latest stage in the evolution of open educational resources. First was open access to course content, and then access to free online courses. Accredited institutions are now accepting MOOCs as well as free courses and experiential learning as partial credit toward a degree. The next disruptor will likely mark a tipping point: an entirely free online curriculum leading to a degree from an accredited institution.

MOOCs are moving from an early entrepreneurial stage into the reality of more and more educational institutions. Gaining participants, visibility and a growing community worldwide in many occasions the question rises to the surface: Are MOOCs the new model of online education for all? Are they fit to democratize education? and above all – what is a good quality MOOC?”

Läs mer i den första introduktionsbloggen här

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This