NY

UNESCO OER Rekommendation. Svenska Regeringens svar Februari 2023

Generalkonferensen för FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur (UNESCO), som sammanträder i Paris den 12–27 november 2019, vid dess 40:e session. Läs mer här Medlemsländerna har just nu svarat efter fyra års implementeringsarbeten. Se Sveriges svar här...

Mångfald, jämlikhet och inkludering i utbildning: vad är det och varför spelar det någon roll?

Igår den 7 februari 2023 presenterade OECD Direktör Andreas Schleicher rapport om Mångfald, jämlikhet och inkludering i utbildning: vad är det och varför spelar det någon roll? https://www.oecd.org/coronavirus/en/education-equity Se inspelningen här Demografiska...

Professor Neil Fassina, President ICDE talar på SVERDs vårkonferens den 10 mars 2023

Professor Neil Fassina, President ICDE talar på SVERDs vårkonferens den 10 mars 2023. Professor Neil Fassina, President ICDE är också keynote på ICDE och Innland Norges biannual koncerns om Livslångt lärande Lillehammer Lifelong Learning 2023 Professor Neil Fassina,...

Guldäpplet-vinnaren: Så maxar ni era digitala verktyg i vardagen

Lärarpriset Guldäpplet delas årligen ut till en eller flera lärare som förnyar lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerar elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält 2022 var Martin Howe i Borlänge kommun...

Bibli­o­te­ken kan göra allmän­he­ten delak­tig i forsk­ning­en

Svenska bibliotek ska bidra till kunskapsförmedling och främja vetenskaplig bildning. Internationellt finns många goda exempel på hur bibliotek kan göra allmänheten delaktig i forskningsprocessen. De visar hur även svenska bibliotek skulle kunna bli en arena där...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

The MOOC Quality Project

http://2.bp.blogspot.com/-vdLxO_0Jxfg/UYNbe-aQUjI/AAAAAAAAFUs/vQxveJgBSdE/s1600/Screen+shot+2013-05-03+at+08.38.21.png

The MOOC Quality Project (EFQUEL) startar idag den 8 maj 2013. Under 12 veckor kommer  12 internationella experter att blogga om sina tankar om MOOC, öppen utbildning och kvalitet. Projektet är intierat av Ulf Ehlers, Ebba Ossiannilsson och Alastair Creelman. Följ oss under de kommande 12 veckorna och var med och blogga.

MOOCs represent the latest stage in the evolution of open educational resources. First was open access to course content, and then access to free online courses. Accredited institutions are now accepting MOOCs as well as free courses and experiential learning as partial credit toward a degree. The next disruptor will likely mark a tipping point: an entirely free online curriculum leading to a degree from an accredited institution.

MOOCs are moving from an early entrepreneurial stage into the reality of more and more educational institutions. Gaining participants, visibility and a growing community worldwide in many occasions the question rises to the surface: Are MOOCs the new model of online education for all? Are they fit to democratize education? and above all – what is a good quality MOOC?”

Läs mer i den första introduktionsbloggen här

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This