NY

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...

Skolverket rapport om – Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux

Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux Drygt hälften av eleverna som avslutade en yrkesutbildning inom komvux 2022 var etablerade på arbetsmarknaden året därpå. Det framgår av ny statistik från Skolverket, som också visar att etableringsgraden ökat mest...

Framtidens flexibla lärande-Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag

Framtidens flexibla lärande - Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag Vad är mikromeriter? Mikromeriter är kortare, målinriktade utbildningsinsatser som erkänner specifika kunskaper, färdigheter och kompetenser. De möjliggör flexibelt lärande...

Kartläggning av åtgärder mot fusk vid distansstudier

Regeringen gav den 5 december 2024 Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att kartlägga och analysera lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av artificiell intelligens (AI) och andra digitala verktyg. I uppdraget...

Sverige kan inte stoppa oetisk AI från andra länder

I våras presenterade Erik Slottner Sveriges digitaliseringsstrategi 2025–2030. Under Diggs Digitaliseringsforum i veckan förklarade han för ett hundratal besökare, de flesta från offentlig verksamhet, varför den nya strategin med fem så kallade kapitelmål och tre...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD medarrangerar ”Webbinarium om MOOCs” ons. 16 mars kl. 15.00

Webbinarium om MOOCs

moocs

Webbinariet är kostnadsfritt och genomförs i ett samarbete mellan UKÄ, ITHU, SVERD och SUNET.

Tid: 16 mars kl. 15.00-16.00

Plats: Virtuellt mötesrum i Adobe Connect – läs mer om hur det går tilllänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Anmälan senast: 14 mars – du anmäler dig via denna länklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Länk till mötesrummet kommer att skickas via e-post till alla anmälda 1-2 dagar före seminariet.

Ta tillfället att delta i ett webbinarium om UKÄ:s aktuella utredning om MOOCs. Rapporten publicerades i slutet av januari vid ett välbesökt seminarium i Stockholm.

Nu blir det möjligt för fler att lyssna till resultatet av UKÄ:s uppdrag att analysera möjligheter med och eventuella hinder för att införa öppen nätbaserad utbildning (så kallad MOOCs) i svensk högskola. Marie Kahlroth som ansvarat för utredningen kommer att presentera UKÄ:s syn på om, hur och i vilken omfattning MOOCs skulle kunna integreras i svensk högskola. Det blir tillfällen att ställa frågor till henne och till avdelningschefen och moderatorn Annika Pontén.

Webinaret är på svenska.

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. SVERD medarrangerar ”Webbinarium om MOOCs” ons. 16 mars kl. 15.00 | Namn på webbplatsen - […] SVERD medarrangerar ”Webbinarium om MOOCs” ons. 16 mars kl. 15.00 […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This