NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

VTT-TOOLBOX ERASMUS+ Projekt

SVERD var partner i det nyligen avslutade EU projektet  ERASMUS+ Virtual Teachers Toolbox (VTT-BOX). Projektet genofördes udner 2017-2019 och avslutades 30 september 2019. Men som bukligt har man 2 månader därefter för att avsluta allt samt att skriva slutrapporten.  Alla produkterna finns tillgängliga via hemsidan att använda som OER med CC BY SA. De finns även tillgängliga via OER Commons. Läs mer här

The project aims to create a special virtual toolbox for teachers as a sophisticated tool for developing Open Online Distance Learning (OODL) courses which means open, online, flexible and technology-enhanced education (OOFAT). The mixture of the partners ensures the necessary competences, values, skills, and knowledge for developing an innovative approach to OODL. This project uses strategic cooperation between formal and non-formal/informal educational providers using ICT based teaching and the enhancement of digital integration in learning. It will be enhancing teachers’ professional development and support students‘ acquisition of values, skills, and competences.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This