NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Technical Innovation in Blended Learning (TIBL projektet)

SVERD var partner i det nyligen avslutade EU projektet  ERASMUS+ Technical Innovation in Blended Learning (TIBL). Projektet genofördes udner 2017-2019 och avslutades 30 september 2019. Men som bukligt har man 2 månader därefter för att avsluta allt samt att skriva slutrapporten.

I korthet utvecklades en MOOC, eller snarare en ”self paced” kurs, en toolbox för utbildare inom blended learnong, samt en trasferability guid för även andra utbildningsområden, som högre utbildning, skola och vuxenutbildning. Allt material är licencierat med Creative Commons (CC) BY SA NC. Allt material är översatt till partnerspråken så förutom engelska finns material tillgängligt på  svenska, tyska, spanska, ialienska och portugisiska. Materialet finns tillgängligt via hemsidan läs mer här. men också på OER Commons

Aktiviteter som genomförts inom projektet var utveckling, implementering, utförande och utvärdering av pilotkurser i C-VET (yrkesutbildning och fortbildning), programmering av ett stödjande mjukvaruverktyg för utbildare, implementering av en utbildningskurs för utbildare för att lära sig om de nya teknikerna och att skapa en överförbarhet och utvärderingsguide för användning av de utvecklade produkterna inom projektet.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This