NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan.

Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de studenter som kommer in på betyg. För de sist antagna i respektive urvalsgrupp är dock skillnaden obetydlig, vilket innebär att det inte går att öka genomströmningen genom att generellt minska andelen som tas in via högskoleprovet.

Granskningen visar även att högskoleprovet fungerar som en andra chans för dem som inte hade tillräckligt bra betyg för att komma in på konkurrensutsatta utbildningar.

För vissa specifika utbildningar skulle dock genomströmningen kunna förbättras genom att fler platser fördelas utifrån betyg. Vid utbildningar till exempelvis civilingenjör, jurist och läkare går det sämre för de sist antagna studenterna inom högskoleprovsurvalet jämfört med betygsurvalet.

– Det finns indikationer på att dagens regelverk är för restriktivt. Regeringen skulle kunna överväga att ge lärosätena större möjligheter att öka andelen studenter som antas via betyg till sina utbildningar, säger riksrevisor Christina Gellerbrant Hagberg.

Läs mer här: Ny granskningsrapport.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This