NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Skolan behöver digitalisering – inte digitisering

Det blir allt viktigare att lära eleverna problemlösning och göra dem duktiga på att söka information på egen hand inom flera olika områden, säger föreläsaren Ashkan Fardost.

– Alla förstår att internet håller på att förändra vårt samhälle i grunden. Alla som arbetar i skolan måste förhålla sig till detta. Det räcker inte att skaffa nya apparater, vi måste förändra hur vi undervisar. Om vi inte lyckas kommer det bildas en digital klyfta mellan dem som är beroende av gamla strukturer och de som kan navigera sig i det nya landskapet som digital teknik skapat, säger Ashkan Fardost

Ashkan Fardost arbetar med innovation och digitalisering inom både näringsliv och utbildning och menar att skolan behöver digitalisering, inte digitisering. Digitalisering innebär att man anpassar sig efter hur ny teknik skapar nya beteenden på individ och samhällsnivå. Medan organisationen som digitiserar arbetar med nya tekniska prylar men inte nödvändigtvis med nya metoder.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This