NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Samarbete i Europa för organsationer inom open online flexible learning

SVERD och V Ordförande presenterade under EDEN2018 ett gemensamt initiativ från SVERD oh REK om samarbete  i Europa med motsvarande intresseorganisationer

National Professional Associations Cooperation

National professional associations of flexible learning and technology enhanced learning (TEL) are usually the ones who unite professionals applying technologies in learning, and to facilitate learners, teachers and institutions to promote learning using new technologies.

National associations could or should to a higher extent be more used as referral bodies for national authorities, especially in the area of reaching the UNESCO 2030 sustainable goal four (SDG4), The EU Digital Agenda 2020, and issues related to the 4th Industrial  Revolution. 

SADE and REK invites other European Professional Associations, and individuals who have an interest in working through national organizations/bodies to contribute to Open Education, in the year of Openness 2018, and to contribute to reach the SDG4, and to implement the EU Digital agenda 2020.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This