NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Kan Komvux lösa kompetensförsörjningen ?


Det diskuterades kompetensförsörjning vid VIS Vuxenutbildningsdag den 2 juli i Almedalen.

Komvux har seglat upp på utbildningshimlen i samband med att nya grupper söker sig till vuxenutbildningen.

Staten har också satsat mer pengar på yrkesvux som möjliggör att kortare yrkesinriktade kurser kan anordnas.

För att klara de nya uppdragen behövs enligt Katarina Borstedt Director of Growth på Nortvolt AB  :

  • att man satsar mer på modulindelade flexibla kurser
  •  att det ryms fler inslag av distansutbildning
  • att utbildningsorganisationen behöver bli snabbare på anpassning.

 

Utbildningsorganisationerna önskar i sin tur:

  • Tydlighet från företagen om vad de vill behöver för kompetens i framtiden.
  • Mer praktikplatser behövs under såväl låg som högkonjunktur.
  • Utbildarna behöver mer hjälp av företagen med marknadsföring av utbildning.
  • Studiefinansieringen bör ses över politiskt.

 

 

 

 

Förra

Nästa

1 kommentar

  1. Berndt Ericsson

    Vuxenutbildningen med kommunalt huvudmannaskap har ett betydligt bredare uppdrag än att klara arbetslivets kompetensbehov! Det är den enskildes behov som ska avgöra vilka utbildnibgar/kurser som ska erbjudas och genomföras, inte arbetslivets! Detta är och har alltid varit den svenska vuxenutbildningens kärna. I den nu gällande skollagen förtydligades just den enskildes behov! De lagstadgade individuella studieplanerna är huvudmannens beslutsunderlag för vad som ska genomföras! En väl fungerande SYV kan ge den enskilde beslutsunderlag för att t ex vilja en yrkesinriktad kurs/utbildning som kan genomföra på många olika sätt, t ex på en arbetsplats. Kommunkollektivet har resurser motsv 145 000 heltidsplatser i det generella statsbidraget! Av dessa används ca 50 procent i dag. Staten skulle m a o kunna dra tillbaka alla riktade statsbidrag. Jag rekommenderar att man läser på i förarbeten och gällande lagstiftning. Man kan börja med prop. 2000/01:72 som utgör grunden för dagens lagstiftning på området!

    Svara

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This