NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Going Open – Policy och rekommendationer, JRC 2018

Europeiska Kommission Joint Research Center  (JRC) har släppt två nya rapporten om Open Education. Dena ena handlar om Going Open och policy rekommendationer, den andra om policy ansatser i 28 EU medlemsländer, Läs om Sverige sid 127-130.

Läs meer och ladda hem rapporterna

 

Going Open: Policy Recommendations on Open Education in Europe brings policy recommendations at regional, national and EU levels to foster open education in all education sectors. The report can be found at http://bit.ly/openedupolicies . This study drew upon different sets of data to design the policy recommendations, to include:  data provided by ministries, literature in the field, data gathered during the workshop in Seville, and data  discussed at the UNESCO  – European expert consultation, which took place in Malta in 2017 as part of the II UNESCO OER World Congress –occasion in which the JRC coordinated the discussion on policies.

Policy Approaches to Open Education – Case Studies from 28 EU Member States provides an analysis of current policies on open education across Europe. The report can be found athttp://bit.ly/policyapproaches. For this report, ministries of education, science and technology have been approached to present and discuss their current and planned open education policies. The policies are categorised and analysed against the 10 dimensions of open education of the OpenEdu Framework.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This