NY

Vuxenutbildningens dag i Almedalen onsdag 26 juni-2024

Vuxenutbildning i samverkan (VIS) laddar för fullt inför årets Almedalsvecka och anordnar en öppen mötesplats i samband med ”Vuxenutbildningens dag” – onsdag den 26 juni i sal E31 på Campus Gotland i Visby. ViS har även i år en bred representation under hela...

Det ska bli enklare att komma in på yrkesgymnasiet

Det ska bli enklare att komma in på yrkesgymnasiet, menar Produktivitetskommissionen, med anledning av att 15 procent av eleverna i årskurs 9 aldrig når behörighet. Finansminister Elisabeth Svantesson (M) har tillsatt kommissionen för att se över hur svensk...

Färre fristående kurser skulle försämra lärares kompetensutveckling

Utbildningsminister Mats Persson (L) har lagt ett förslag om att färre ska läsa fristående kurser. Fackföreningen Sveriges Lärare är dock emot detta förslag. De menar att inom läraryrket finns det en aspekt som gör att ett rikt utbud av fristående kurser är särskilt...

Regeringen vill införa obligatorisk språkförskola

Regeringen och Sverigedemokraterna vill införa obligatorisk språkförskola och tillsätter därför inom kort en utredning. Det är barn som inte har svenska som språk hemma och bedöms behöva mer språkträning ska vara målgruppen för språkförskolan. Regeringen vill också...

Agile2Vet Multiplier Event by Sverd 25/4 Harnosand Sweden

_ SVERD was hosting a Multiplier Event for the Agile2Vet project at Engstroms Restaurang Thursday 2024-04-25 time CET 17.00-19.00 AGILE 2 VET – Abilitating Digital Learning to innovate VET sector” 2022-2023.  Erasmus+1 KA220 – 2021-1-IT01-KA220-VET-000033037  is a...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2021 EDUCAUSE Horizon Report Teaching and Learning Edition

COVID-19-pandemin har förändrat landskapet för högre utbildning. Även om det återstår att se om dessa förändringar har slagit rot och kommer att bestå i framtiden, är det inte svårt att föreställa sig att högre utbildning aldrig kan vara densamma på vissa viktiga sätt (bra eller dåliga). Faktum är att de potentiella varaktiga effekterna av pandemin överskuggade stora i Horizon-paneldeltagares diskussioner och nomineringar i år när de identifierade trender, tekniker och metoder som utformar framtiden för undervisning och lärande. Denna rapport sammanfattar resultaten av dessa diskussioner och nomineringar och fungerar som en utsiktspunkt för var vår framtid efter pandemin kan vara på väg. Detta projekt grundades i en modifierad Delphi-metodik som syftar till att höja de kollektiva perspektiven och kunskapen hos en varierad grupp experter, och paneldeltagarnas aktiviteter underlättades med hjälp av verktyg anpassade från Institute for the Future. Läs mer här

Fyra framtida scenarier kunde identifieras; Tillväxt,Begränsning, Kollaps och Transformation, läs mer längre ner

Panelisterna för studien identifiereade ocksåföljande trender som mest framträdande samt teknologier och praxis. Trenderna är sociala, tekniologiska, ekonomiska och politiska. Teknologierna är: Artificial Intelligence (AI), Blended and Hybrid Course Models, Learning Analytics, Microcredentialing, Open Educational Resources (OER) och Quality Online Learning.

 

Social

  • Remote Work/Learning
  • Widening of the Digital Divide
  • Mental Health Issues

Technological

  • Widespread Adoption of Hybrid Learning Models
  • Increased Use of Learning Technologies
  • Online Faculty Development

Economic

  • Decreasing Higher Education Funding
  • Demand for New/Different Workforce Skills
  • Uncertainty in Economic Models
  • Climate Change
  • Reduction in Work Travel • Sustainable Development

Political

• Increase in Online Globalization
• Rise of Nationalism
• Public Funding for Higher Education

Key Technologies and Practices

Horizon-paneldeltagare ombads att beskriva de viktigaste teknologierna och praxis som de tror kommer att ha en betydande inverkan på framtiden för efterundervisning och inlärning, med fokus på de som är nya eller för vilka det verkar finnas betydande ny utveckling. Efter flera omröstningar steg följande sex punkter till toppen av en lista som ursprungligen bestod av 141 tekniker och metoder:

• Artificial Intelligence (AI)
• Blended and Hybrid Course Models • Learning Analytics
• Microcredentialing
• Open Educational Resources (OER) • Quality Online Learning

Scenarier

Tillväxt: Acceptering av och entusiasm för online- och hybridkurser har rutinerats och monetiserats, och alternativa program för mikrokrediterings- och livslångt lärande har gett utbildningsinstitutioner utökade intäkter. Efterfrågan på fakultetsutvecklingsprogram har ökat, liksom fakultetsengagemanget att utforma rikare och mer robusta inlärningsupplevelser för sina studenter.
Begränsning: Högre utbildning komme efter COVID-19-pandemin att bli mer slimmad och med färre resurser att arbeta med. Vissa institutioner, ”gör mer med mindre medel”, vilket innebär att man gör mer för färre studenter och förenar traditionella modeller för utbildning och finansiering. För andra institutioner innebär det att stärka sitt engagemang för hållbarhet, mångfald, rättvisa och inkludering och att omfatta alternativa och innovativa modeller för att utbilda fler studenter mer effektivt.
Kollaps: Statlig finansiering för offentliga lärosäten har minskat och institutioner beroende
av undervisningsbaserade driftsbudgetar har inte kunnat mötas för att överleva minskande studentinskrivningar. Akademisk forskning är mycket mindre samarbetsvillig och samhällsbaserad, mycket mer beroende av företagsfinansiering och politiska och ekonomiska agendor. Distansutbildning och lärande har glidit bekvämt in i medelmåttighet, driven av värden av effektivitet och saknar kritisk infrastruktur och resurser för fakultetsutveckling.
Transformation: Högre utbildning omfattar en ”vem som helst” -modell för utbildning, vilket öppnar upp större tillgång för fler människor att genoföra examen och meriter genom inlärningsteknik och design och skuldförlåtelse och gratis utbildningsprogram. Studenters psykiska hälsa förbättras när institutionerna implementerar mer humaniserade och relationella inlärningsformer och inlärning efter gymnasieutbildning tar upp ballonger till historiskt höga nivåer runt om i världen.

Referens: Pelletier, K., Brown, M., Brooks, D.C., McCormack, M., Reeves, J., Arbino, N., Bozkurt, A., Crawford, S., Czerniewicz, L., Gibson, R., Linder, K., Mason, J. & Mondelli, V. (2021). 2021 EDUCAUSE Horizon Report Teaching and Learning Edition. Boulder, CO: EDU. Retrieved May 7, 2021 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This