Johan Pehrson avgår som partiledare för Liberalerna, meddelar partiet i ett pressmeddelande. Pehrson uppger själv att han inför riksdagsvalet 2026 vill lämna över till någon annan. – Det har funnits ett internt missnöje – både med samarbetet med Sverigedemokraterna...
Idag får svenska högskolestudenter i genomsnitt mindre än tio timmars undervisningstid i veckan. Inom ämnesområdet pedagogik är det fyra timmar, inom humaniora, religion och språk fem timmar per vecka, medan studenter inom medicin och tandvård får mest med drygt 20...
Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete (UbU13) Utbildningsutskottet föreslår att riksdagen avslår samtliga motionsyrkanden i betänkandet med hänvisning till gällande bestämmelser, pågående arbete och vidtagna åtgärder. 70 olika motioner tar upp...
Att bli en global ledare inom artificiell intelligens (AI) är målet för AI Continent Action Plan som lanserades av EU kommissionen den 9 april. Det var vid vid AI Action Summit i februari 2025 i Paris som president von der Leyen talade om att detta är det ambitiösa...
Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...
Superuniversitetet En av de viktiga politiska debatterna handlar om hur Sverige ska bli en vinnare i den internationella konkurrensen om kunskapsintensiva jobb och forskningsresurser. Många menar att Sverige måste kraftsamla genom att koncentrera utbildnings- och forskningsresurserna. Är tanken på ”superuniversitetet” passé med de möjligheter som nätet ger? Kan kraftsamling på nätet ge Sverige en lika bra konkurrensfördel som att koncentrera resurserna till ett enskilt lärosäte? I debatten nämns ibland behovet av ett svenskt superuniversitet, där resurser koncentreras ett fåtal riktigt stora lärosäten. Måste svenska högskolor och universitet gå samman för att bli starka eller kan en kraftsamling på nätet också ge lärosäten de muskler som behövs? Kan nätverk och nätutbildningar ersätta idén om superuniversitetet? Under Almedalsveckan arrangerades den 5 juli ett seminarium av Högskolan på Gotland, Mittuniversitetet och Högskolan Dalarna /under temat
En av de viktiga politiska debatterna handlar om hur Sverige ska bli en vinnare i den internationella konkurrensen om kunskapsintensiva jobb och forskningsresurser. Många menar att Sverige måste kraftsamla genom att koncentrera utbildnings- och forskningsresurserna. Är tanken på ”superuniversitetet” passé med de möjligheter som nätet ger? Kan kraftsamling på nätet ge Sverige en lika bra konkurrensfördel som att koncentrera resurserna till ett enskilt lärosäte? I debatten nämns ibland behovet av ett svenskt superuniversitet, där resurser koncentreras ett fåtal riktigt stora lärosäten. Måste svenska högskolor och universitet gå samman för att bli starka eller kan en kraftsamling på nätet också ge lärosäten de muskler som behövs? Kan nätverk och nätutbildningar ersätta idén om superuniversitetet? Under Almedalsveckan arrangerades idag torsdagen den 5 juli ett seminarium av Högskolan på Gotland, Mittuniversitetet och Högskolan Dalarna /under temat: