NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Utbildningssystemet behöver utvecklas

ml_us200

Ulf Sandström SVERDs ordförande hälsade gästföreläsare Martin Linder förbundsordförande UNIONEN och medlem i Digitaliseringsrådet välkommen till SVERDs Årsmöteskonferens 2018.

Martin Linder menade att för att få ett bra och utvecklande arbetsliv behöver samhället satsa på livslångt lärande och kompetensutveckling i arbetslivet.

Det innebär att nuvarande utbildningssystem behöver utvecklas mot större öppenhet och bli flexiblare med större variation i kursutbudet.

Digitaliseringen kommer att driva på denna utveckling menar Martin Linder vid SVERDs årsmöteskonferens i Stockholm.

Digitalisering inom arbetslivet kan delas in i två olika huvudområden.

  1. Digital utveckling, arbete kan organisera på nya sätt.
  2. Automatisering inom arbetslivet och hur det påverkar nuvarande arbetsmarknad.

Nya affärsideer kommer snabbt där man kan paketera nya erbjudanden i en delningsekonomi som styrs av nya plattformar tex AirbnBb uthyrning av bostäder och Uber taxi med privat bil etc.

Unionen bejakar utvecklingen och försöker ej stoppa den men menar samtidigt att man ej bör ej stödja affärsmodeller som ej kan regleras. Vi behöver en schysst arbetsmarknad.

Förändring av utbildningssystemet bör inriktas mot att se över:

  1. Finansiering
  2. Validering  – Bedömning av reell kompetens och behörighet till vidare utbildning bör ses över.
  3. Vägledning
  4. Utbildningsutbud

Digitaliseringsrådets arbete med utbildningsfrågorna pågår och man är hitills överens i arbetsgruppen om betydelsen av det livslånga lärandet.

Trenden för utbildning till Unionens medlemmar är att i dagsläget minskar”on the job training” . I en enkätintervju nyligen  hade 4 av 10 medlemmar ej  erbjudits någon kompetensutveckling via arbetsgivaren de senaste 12 månaderna.

Ökad tillgänglighet till kompetensutveckling är en viktig fråga för Unionen avslutar Martin Linder sitt föredrag med.

Läs mer i dagens DN debatt en artikel av Martin Linder om studiemedel för yrkesverksamma.

https://www.dn.se/debatt/studiemedelsmiljard-behovs-for-att-utveckla-yrkesverksamma/

 

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This