NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

UNESCO Rekommendationer om OER

SVERD har genom Svenska UNESCOrådet, Utbildningsdepartementet fått möjlihget att yttra sig i UNESCOs förslag på rekommendationer för Open Educational Resources (OER). SVERD välkomnar naturligtvis denna förfrågan och möjlighet att genom vår breda kompetens och erfarenhet inom området bidra i frågor om OER.

Förslaget kommer efter flera års diskussioner inom UNESCO om behovet av  recommendationer för OER. UNESCO generalkonferens beslutade hösten 2017 att det finns ett behov

“to reinforce international collaboration in the field of Open Educational Resources (OER)” och att “a recommendation could be an essential tool to strengthen the implementation of national and international legislation, policies and strategies in this field, as well as to enhance international cooperation on the use of Open Educational Resources (OER) in support of Sustainable Development Goal 4 ‘Education’”.

I enlighet med Unescos stadgar måste en preliminär rapport och ett förslag på rekommendation skickas till samtliga medlemsländer med möjlighet för synpunkter i god tid innan en rekommendation kan antas. En rekommendation riktar sig till medlemsländerna och är ett uttryck för gemensamma ståndpunkter i en viss fråga och en uppmaning att genomföra vad som framförs i rekommendationen. Samtliga medlemsländer ska sedan rapportera om genomförandet av en rekommendation vart fjärde år till UNESCO.

Förslaget om en rekommendation om OER kommer att behandlas på Unescos generalkonferens 2019.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This