NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Trender i skolan för 2017

Pedagogerna behöver ompröva och vidareutveckla lärarrollen skriver

  professor i Saint Leo University i College of Education ,
https://www.english.com/blog/education-trends och presenterar följande punkter för det kommande utbildningsåret.

Trender i skolan för 2017 

  1. Studenter som kritiska konsumenter och innehållsproducenter

Studenter måste vara utrustade med den kompetens som krävs för att vara noggranna utvärderare av information. I år kan vi förvänta oss en ökad betoning på både undervisning och bedömning på områden av digital kompetens, mediekunskap och samhällskunskap.

Man måste kritiskt värdera information och källor och upptäcka vikten av hög kvalitet och relevant innehåll. Mer och mer, kommer de att utsättas för nya typer av information, och de kommer att uppmanas att ”visa vad de vet” genom styrkande av kunskap och ange källor.

 

  1. Blandade utbildningsmiljöer

Begreppet ”klassrum” har skiftat under de senaste åren med engagemang för att avsiktligt utformade inlärnings utrymmen och olika integrationer av teknik.

I år kommer vi att få mer betoning på samhällsengagemang och varvat lärande (blended learning).

Mobilt lärande kommer att förstärkas med fler interaktioner i diskussionsforum online och interaktiva upplevelser med hjälp av multimedia.

Eleverna kommer att ha fler möjligheter att göra verkliga anslutningar med lärande genom uppsökande verksamhet, gemensamma uppkopplingar och globala samarbeten.

 

  1. Formativ bedömning och stödja lärande och informera instruktion

Lärare strävar efter att stödja lärandet och kommer att införliva formativ bedömning  på ett strategiska sätt. Återkopplingssystem och självutvärderingar kommer att användas för att  utvärdera undervisning och hjälpa eleverna att bättre förstå lärande mål under hela lärprocessen. Formativ bedömning i undervisningen kommer också paras ihop med betoning på motivation istället för fokus på betyg.

 

  1. Kollegialt lärande

Samverkansmodeller, såsom Edcamps och Twitter chatt, kommer att börja störa traditionella lärarutveckling. Det kommer att ge möjlighet att anpassa lärande och professionell utveckling baserad på intressen och lärandemål.

Microcredentialing, digital badging, och öppna digitala lärresurser (OER) kommer att bli tillgänglig för alla i stället för ett fåtal utvalda.

Vi kommer att få höra mer om ”mänsklig erfarenhet” genom utbyte av berättelser och information genom bloggar, sociala medier, och innovativa former av innehåll.

  1. Lärares ledarskap

Lärares ledarskap kommer att stödjas och samhället kommer att bidra med resurser för att lyfta fram och värdera lärare som hjältar.

Lärare arbetsplatser kommer att bli mer anpassade för samarbete, vara mer funktionella och stödjande och lärare kommer att ha rätt att dela perspektiv och åsikter i strategiska möten.

 

Föräldramedverkan

Medverkan av föräldrarna i framgången för en student är av stor betydelse.
2017, kommer skolor arbeta för att hitta sätt att engagera föräldrar genom stödjande och personliga tekniker och metoder.

Skolorna kommer att koncentrera sig på att bygga hem och skol anslutningar för lärande, och de kommer att omfatta föräldrar som partner genom undersökningar, föräldraintervjuer och inbjudningar för samverkan.

Avancerad teknik kommer att stödja föräldrars engagemang genom applikationer som visar arbetsflöden, och lärplattformar kommer att vidareutvecklas för att främja samarbete med föräldrar.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This