NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Projektet VTT-BOX presenteras på SVERDs multiplier event VTT och TIBL och den årliga höstkonferensen 12-13 september 2019

Projektet VTT-BOX presenteras på SVERDs multiplier event VTT och TIBL och den årliga höstkonferensen 12-13 september 2019.

Under konferensen finns det möjlighet att testea de produkter som är utvecklade inom projektet, MOOC o VTT Toolbox.

Projektet syftar till att skapa en speciell virtuell verktygslåda för lärare som ett sofistikerat verktyg för att utveckla Open Online Distance Learning (OODL) -kurser vilket betyder öppen, online, flexibel och teknikförbättrad utbildning (OOFAT). Spridningenav partnerna säkerställer nödvändiga kompetenser, värderingar, färdigheter och kunskaper för att utveckla en innovativ strategi för OODL. Projektet använder ett strategiskt samarbete mellan formella och icke-formella / informella utbildningsleverantörer som använder IKT-baserad undervisning och förbättring av digital integration i lärande. Produkterna utvecklade inom projektet kommer att förbättra lärarnas professionella utveckling samt att stödja elevernas förvärv av värderingar, färdigheter och kompetens.

Projektet startade 1 oktober 2017 och slutar i september 2019. Ca 1450 elever, lärare, beslutsfattare, forskare och andra intressenter är involverade i projektet.

De 5  partneren i konsortiet är väl spridda i Europa:

  • The Colegio Internacional Costa Adeje, a traditional grammar school, is the project’s coordinator.
  • University of Crete, GR (specialised in innovative education) will focus on supporting students‘ acquisition of skills and competences,
  • EBI/EIE (AT) is a teacher training institution with experienced in Distance Learning impacts in enhancing teachers’ professional development and in OODL
  • The I.T.E VITTORIO VENETO (IT) and
  • Colegio Internacional Costa Adeje (ES) are two high schools (offering a multicultural background) with different orientation in teaching and experienced in eLearning and modern teaching methods.
  • The Swedish Association for Distance Education (SADE) has
    a special focus on OODL and OOFAT and provides experience in quality enhancement systems.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This