NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Rapport om trender inom området e-learning

Det har kommit en ny rapport från eLearn Center vid Universitat Oberta de Catalunya i Barcelona som riktar sig främst till forskargrupper och organisationer intresserad av e-learningforskning. Rapportens mål är att ge information om var forskningsinsatserna inom e-learning fokuseras, samt identifiera viktiga ämnesområden och belysa trender inom området.

Den innehåller också en analys av huvudämnen och fokus i artiklar om e-lärande som publicerades 2017 och gjort stort avtryck.
Avsikten är att ge en översikt över var de mest lovande forskningslinjer är på väg.
E-Learn Centers mål är att stödja tillämpad forskning inom e-learning, med hjälp av data som erhållits
från institutionens användare, områden och processer, så att det gynnar innovation och
förbättrar kvaliteten på undervisningen. ELearn Center arbetar inom en rad olika områden för att erbjuda
studenter bästa möjliga lärande och att stödja akademisk personal för att uppnå hög kvalitet i kursverksamheterna.

Läs mer här.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This