NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Projektet TIBL presenteras på SVERDs multiplier event VTT och TIBL och den årliga höstkonferensen 12-13 september 2019.

Projetet TIBL presenteras på SVERDs multiplier event VTT och TIBL och den årliga höstkonferensen 12-13 september 2019.

Under konferensen finns det möjlighet att testea de produkter som är utvecklade inom projektet, MOOC o TIBL Toolbox.

Aktiviteter som genomförts inom projektet är utveckling, implementering, utförande och utvärdering av pilotkurser i C-VET (yrkesutbildning och fortbildning), programmering av ett stödjande mjukvaruverktyg för utbildare, implementering av en utbildningskurs för utbildare för att lära sig om de nya teknikerna och att skapa en överförbarhet och utvärderingsguide för användning av de utvecklade produkterna inom projektet.

Projektet kombinerar kunskap och erfarenhet från VET (yrkesutbildning) organisationer med forsknings och innovations potentialer från universitet.

  • Den ansvarige för ansökan och tillika koordiantorn SAFA är en betydelfull spansk skolstiftelse med fokus på skola och yrkesutbildning
  • EFQBL är en VET och träningsutbildnings organisation
  • DigiLab från University La Sapienza och
  • University of Aveiro är specialiserade på innoviatiion inom teknikförstärkt träning och utbildninf relaterat till pedagogik
  • SADE är specialist inom distansutbildning  och kvalitets relaterde refernsramar inom området.

Dessa deltagare säkerställer ett konsortium som är väl distribuerat i Europa.

De fyra produkterna är:

  • speciella pilotkurser som passar de två utbildningsinstitutionernas SAFA och EFQBLs behov med hjälp av ovan beskrivna verktyg,
  • Det nyutvecklade  webbaserade verktyget “Trainer’s Toolbox”
  • En träningskurs ( gnomförd som en MOOC på en MOODLE server, tillhandahållen som en MOOC) och
  • En överföringsguide.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This