NY

25 år med Ed Tech

I denna livfulla och lättillgängliga volym, baserad på hans populära bloggserie, visar Martin Weller en rik historia av innovation och effektiv implementering av utbildningsteknik inom högre utbildning. Från anslagstavlesystem till blockkedjeteknik följer Weller...

Intresset för högskolestudier ökar

Det ökade intresset för högskolestudier kan till stor del förklaras av den rådande arbetsmarknadssituationen. I tider av osäkerhet blir utbildning ett naturligt val för många. Samtidigt har vi stora ungdomskullar som nu når åldern för att söka sig vidare till högre...

Johan Pehrson (L) avgår som partiledare för Liberalerna

Johan Pehrson avgår som partiledare för Liberalerna, meddelar partiet i ett pressmeddelande. Pehrson uppger själv att han inför riksdagsvalet 2026 vill lämna över till någon annan. – Det har funnits ett internt missnöje – både med samarbetet med Sverigedemokraterna...

Sju timmar i veckan – lärarstudenternas undervisning har halverats

Idag får svenska högskolestudenter i genomsnitt mindre än tio timmars undervisningstid i veckan. Inom ämnesområdet pedagogik är det fyra timmar, inom humaniora, religion och språk fem timmar per vecka, medan studenter inom medicin och tandvård får mest med drygt 20...

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete (UbU13) Utbildningsutskottet föreslår att riksdagen avslår samtliga motionsyrkanden i betänkandet med hänvisning till gällande bestämmelser, pågående arbete och vidtagna åtgärder. 70 olika motioner tar upp...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Projektet TIBL presenteras på SVERDs multiplier event VTT och TIBL och den årliga höstkonferensen 12-13 september 2019.

Projetet TIBL presenteras på SVERDs multiplier event VTT och TIBL och den årliga höstkonferensen 12-13 september 2019.

Under konferensen finns det möjlighet att testea de produkter som är utvecklade inom projektet, MOOC o TIBL Toolbox.

Aktiviteter som genomförts inom projektet är utveckling, implementering, utförande och utvärdering av pilotkurser i C-VET (yrkesutbildning och fortbildning), programmering av ett stödjande mjukvaruverktyg för utbildare, implementering av en utbildningskurs för utbildare för att lära sig om de nya teknikerna och att skapa en överförbarhet och utvärderingsguide för användning av de utvecklade produkterna inom projektet.

Projektet kombinerar kunskap och erfarenhet från VET (yrkesutbildning) organisationer med forsknings och innovations potentialer från universitet.

  • Den ansvarige för ansökan och tillika koordiantorn SAFA är en betydelfull spansk skolstiftelse med fokus på skola och yrkesutbildning
  • EFQBL är en VET och träningsutbildnings organisation
  • DigiLab från University La Sapienza och
  • University of Aveiro är specialiserade på innoviatiion inom teknikförstärkt träning och utbildninf relaterat till pedagogik
  • SADE är specialist inom distansutbildning  och kvalitets relaterde refernsramar inom området.

Dessa deltagare säkerställer ett konsortium som är väl distribuerat i Europa.

De fyra produkterna är:

  • speciella pilotkurser som passar de två utbildningsinstitutionernas SAFA och EFQBLs behov med hjälp av ovan beskrivna verktyg,
  • Det nyutvecklade  webbaserade verktyget “Trainer’s Toolbox”
  • En träningskurs ( gnomförd som en MOOC på en MOODLE server, tillhandahållen som en MOOC) och
  • En överföringsguide.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This