Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...
Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...
Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...
AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...
Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Är ett europeiskt ramverk om digital kompetens för utbildare.
I och med att lärarutbildningarna står inför snabbt förändrade krav från omvärlden krävs det att utbildare har en bredare uppsättning kompetenser än tidigare.
Det gäller både att kunna behärska digitala enheter själva och även att hjälpa eleverna bli digitalt kompetenta.
Det ökar kompetenskraven på lärare vilka hela tiden behöver utveckla sin egen digitala kompetens.
På internationell och nationell nivå har ett antal ramverk, självbedömningsverktyg och utbildningsprogram utvecklats för att beskriva de digitala kompetensernas aspekter för utbildare. Ladda ner rapporten här
Det handlar även om att hjälpa utbildare att bedöma sin egen kompetens, identifiera sina träningsbehov och erbjuda riktade utbildning.
Denna rapport handlar om ett gemensamt europeiskt ramverk för pedagogers digitala kompetens (DigCompEdu).
DigCompEdu är en vetenskapligt bra bakgrundsram som hjälper till att styra politiken och kan anpassas direkt för att genomföra regionala och nationella verktyg och träningsprogram.
Dessutom ger det ett gemensamt språk och tillvägagångssätt som kommer att bidra till dialog och utbyte av bästa praxis över gränserna.
DigCompEdu-ramverket riktar sig till lärare på alla nivåer av utbildning, från tidig barndom till högre och vuxenutbildning, inklusive allmän och yrkesutbildning, specialundervisning och icke-formella inlärningskontext.
Det syftar till att tillhandahålla en referensram för utvecklare av digitala kompetensmodeller.
Det kan gälla för medlemsstater, regionala regeringar, relevanta nationella och regionala myndigheter, utbildningsorganisationer och offentliga eller privata yrkesutbildningsleverantörer.
Trackbacks/Pingbacks