NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nyanlända ska kunna lära sig svenska via mobilen

chalm200

För nyanlända i Sverige är det viktigt att snabbt komma in i samhället för att inte hamna i utanförskap. En av de viktigaste aspekterna i integrationsarbetet är att få möjlighet att lära sig språket. Även om nyanlända i viss mån har möjlighet att prata med personer som har svenska som modersmål, vill vi komplettera detta med digitala outnyttjade resurser. De flesta nyanlända har smarta mobiler för att hålla kontakten med närstående i hemlandet. Kan detta också utnyttjas för att förbättra språkinlärningen, antingen genom direkta metoder (övningar) eller indirekt (till exempel genom att skapa mer homogena grupper vid kontakt med andra?

Det är de centrala frågorna i detta projekt, där ni kommer att arbeta tillsammans med forskare i ett utvecklingsprojekt finansierat av Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF). Projektgruppen, som består av en grupp mobilutvecklare, lingvister och kognitionsvetare har hittills haft en pilotstudie där de inventerade nyanlända arabisktalandes mobilvanor och vilka behov de har vad gäller språk- och interkulturell
kommunikation, som kan kopplas till mobilt lärande.
och
SVT artikel Här 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This