NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nordic Learning Analytics Summer Institute 2020, Stockholm

KTH Royal Institute of Technology, Stockholm, 20-21 August 2020. Läs mer här

Photo: Henrik Trygg

LASI-Nordic draws together the Nordic Learning Analytics community to learn from experts, to share research and experience, and to investigate if there is a Nordic approach to learning analytics. Over the course of three days, there will be keynote talks, hands-on workshops, tutorials, panels, and a firehose & poster/demo session in which to participate. First and foremost, however, LASI-Nordic 2020 will be a chance for participants to share, discuss, and shape, how the Nordic countries use/want to use Learning Analytics to improve learning and teaching. Furthermore, the aim is to facilitate collaboration and sharing of knowledge on Learning Analytics within the Nordic community and to determine if there is interest in developing a Nordic Special Interest Group (SIG) on Learning Analytics. The event is run in cooperation with Society for Learning Analytics Research (SoLAR).

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This